Mag je uitspraken van een 9 jarige publiceren zonder dat daar toestemming voor is verleend?

De telegraaf schijnt het 9 jarige jongetje van de vliegtuigramp te hebben gebeld, en publiceren vandaag het "interview". Mogen zij dat doen zonder toestemming van, in dit geval een voogd? Zeker weten dat die er wel al is (een voorlopige dan waarschijnlijk).

Zie: http://www.nu.nl/binnenland/2247067/telegraaf-belt-9-jarige-overlevende-vliegramp.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedsiederrie, echt iedere fatsoensnorm is hier overschreden. Dit noem ik geen journalistiek meer. De Telegraaf moet zich echt schamen, diep schamen. Bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, stelletje rioolratten

Het beste antwoord

Dat zal gerust want het is z.g. 'nieuwsgaring', en de vrijheid van de pers is nog altijd een groot goed in onze samenleving.
De verantwoordelijkheid van die pers om hier zorgvuldig mee om te gaan is vastgelegd in de z.g. "Code voor de Journalistiek":

" Art. 19. De journalist ontziet de privacy van slachtoffers, nabestaanden, patiënten maar ook van verdachten en daders door de algemene herkenbaarheid van betrokkenen in de berichtgeving te vermijden in al die gevallen waarin deze personen onevenredig nadeel van herkenbaarheid zullen ondervinden en voor zover het vermijden van herkenbaarheid niet in strijd is met het belang van een adequate berichtgeving."

Dit alles geldt kennelijk niet voor De Telegraaf. Riooljournalistiek is eigenlijk nog mild uitgedrukt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een erge inbreuk vind op zijn privacy. Was er gister op tv een discussie of er überhaupt beelden van dat jongetje wel op tv mochten komen, vandaag is er een grens overschreden vind ik. Dit interview had nooit mogen worden gedaan en gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het te ver gaan dat de Telegraaf de jongen heeft gesproken. Er zijn ook al maatregelen genomen, onderstaande tekst komt van NOS-Teletekst:

De privacy van de 9-jarige Ruben,de
enige overlevende van de vliegramp in
Libië,moet beter worden beschermd.Dat
zegt de Nederlandse delegatieleider van
het ministerie van Buitenlandse Zaken
Kronenburg vanuit Tripoli op Radio 1.

Hij noemt het kwalijk dat journalisten
Ruben aan de telefoon krijgen.Vandaag
schrijft De Telegraaf over een gesprek
dat een verslaggever van de krant met
de jongen heeft gehad.Een van de artsen
had zijn telefoon doorgegeven.

Kronenburg vindt ook dat er te veel
mensen aan Rubens bed zijn gekomen.Hij
gaat met het ziekenhuis en Rubens oom
en tante praten over maatregelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij heb je dan toestemming van de ouder(s)/
voogd nodig omdat de jongen minderjarig is.