Is het mogelijk dat de Hoge Raad besluit de het Hof een arrest over moet doen en dat je dan weer in cassatie gaat? Kun je dan niet eindeloos door?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als de Hoge Raad een arrest van het Hof vernietigt, wordt de zaak terugverwezen naar het Hof. Het Hof krijgt hierbij duidelijke handgrepen, want de Hoge Raad geeft duidelijk aan waarom het arrest vernietigd is.

In principe zou de situatie kunnen ontstaan dat het Hof het arrest niet goed interpreteert en dus steeds dezelfde fout maakt. Deze kans is echter vrij klein, mede dankzij die duidelijke handgrepen.

Mocht deze situatie zich voordoen, dan kan de Hoge Raad soms bepalen om de zaak zelf af te doen. Artikel 440 lid 2 Wetboek van Strafvordering omschrijft namelijk: "Indien de bestreden uitspraak wordt vernietigd, doet de Hoge Raad de zaal zelf af indien dit mogelijk is zonder in een nieuw onderzoek naar de feiten te treden".

Zelf afdoen is dus enkel mogelijk als de feiten niet opnieuw onderzocht hoeven te worden. Moet dit wel, dan kan er ook gekozen worden om de zaak niet terug te verwijzen, maar te verwijzen naar een ander hof (artikel 440 lid 2 onder b Sv).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zelf afdoen door de Hoge Raad komt soms wel eens voor, hoewel het niet vaak is. Heb nu even geen tijd om een voorbeeld te zoeken, maar die zijn er zeker.

Andere antwoorden (2)

Hoge Raad kan alleen besluiten dat een zaak terug moet naar het Hof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in principe wel. Dit gebeurt alleen vrijwel nooit, omdat de Hoge Raad altijd wel duidelijke aanwijzingen geeft aan het Hof hoe zij uitspraak moeten doen en waar het Hof bij de beoordeling van de zaak op moet letten. Daardoor heb je na een uitspraak van het Hof (nadat je al dus in cassatie bent geweest) vrijwel nooit nog een grond waarop je nogmaals in cassatie kunt gaan. In het bestuursrecht komt het btw wel veel vaker voor tussen rechtbank en ABRvS.