Buurman bedreigt mijn vriend en het wordt steeds erger, wat moeten we doen?

Help alsjeblieft!
De man heeft al een keer uitgehaald naar een vriend van zijn ex.
Vanaf afgelopen zomer (2016) ben ik ook getuige van wat de man doet.
In juli belde hij 's nachts aan, vroeg of mijn vriend een meisje boven had (ja, ik, we hadden even gepraat en zijn een halfuur voor hij aanbelde gaan slapen), en heeft daarna vol uitgehaald naar mijn vriend.
Vervolgens heeft hij waar ik bij was mijn vriend op klaarlichte dag bedreigd: 'Ik maak je kapot' 'Ik en m'n vrienden wachten wel op je' 'Ga niet naar de politie want dan pak ik je'.
Elke keer geen melding van gemaakt, want 'hij woont toch naast je, he' zei de wijkagent.
In december flipte de buurman toen iemand een sigaret ging roken op de galerij en hij naar buiten kwam. Vervolgens heeft hij een gat in het raam van de voordeur geslagen en geschreeuwd dat we naar buiten moesten komen om te 'praten als echte mannen'. 20 min later een auto met gedoofde lichten in de straat. Politie gekomen, buurman poeslief 'ik ging een beetje te ver'. Aangifte gedaan door mijn vriend, en angstig in huis vanaf toen.
Vorige week buurman voor de deur: jij hebt aangifte gedaan, je weet wat dat betekent! 'Als ik wat doe, doe ik het in stilte'.
Vriend die bleef logeren is achtervolgt in de auto door de man. Die vriend vond vanochtend zijn auto met een grote deuk boven het wiel.
Politie kan hier niks mee, maar wat moeten we doen?

uitgebreide beschrijving: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=39618

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
beste @bewustbezig, uw situatie is zo persoonlijk, daar kan niemand via een Internetpagina u helpen bij het zoeken van een oplossing.
U hebt uw vraag en de situatie al voorgelegd op Info.nl. Daar beantwoorden deskundigen die veel vaker geconfronteerd worden met dergelijke situaties. Daadwerkelijk bijstaan kunnen zij niet.
Zij kunnen u hooguit goede adviezen geven vanuit hun praktijkervaring.
Neem een strafadvocaat in de arm en verzoek om een aanvullend proces-verbaal. Laat een raadgevend advocaat uitzoeken of er werkelijk niets met uw aangifte gebeurt en zo ja, waarom.

Antwoorden (1)

Er zijn 3 oplossingen, die ik zie:
(1) je weg laten pesten
(2) de strijd aan gaan
(3) ongeoorloofde praktijken die ik niet aanraad, noch stimuleer, maar die wel het meeste resultaat opleveren ...in de strijd soms.

(2)De strijd aangaan , kun je ook nog splitsen in terugvechten , terug dreigen , ook zijn auto beschadigen etc.
of
lijdzaam afwachten, buurman ontlopen en hopen dat er geen slachtoffer valt voordat de politie wel wil/kan optreden…

(3) Bekenden van mij hadden eenzelfde soort probleem en hebben dit opgelost op de volgende wijze. Met een paar flinke vrienden uit de sportschool , maatje Jerommeke . eens op bezoek bij de buurbank met al boodschap dat het wel gezellig moet blijven… (deze manier raad of moedig ik niet aan, maar schijnt wel resultaat op te leveren).

(1) Gewoon verhuizen (ander dorp/stad/deel van het land) naar een , alleenstaand huis , in een iets rustiger/betere buurt waar het gewoon prettig wonen lijkt en blijft. Andere bekenden van mij wonen nu over de grens in Duitsland, blijkt heel erg prettig en vooral vreedzaam te zijn.
Mijn kennissen vragen zich nu jaren later nog steeds af waarom zij dit niet veel eerder gedaan hebben.

Nog ten overvloede, aangifte doen/kan is moeilijk en hulp van de politie blijkt onmogelijk, ‘er moeten eerst slachtoffers vallen’ en ‘zolang er nog niets gebeurd is’ ... zijn de antwoorden die bekenden van mij in een soortgelijke situatie als antwoord kregen.

Heel veel sterkte in deze ellende!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vind dat Jerommeke idee eigenlijk wel goed. Er is niets strafbaars of verkeerd aan een gezellig onderonsje met een vervelende buurman zolang er geen strafbare feiten gepleegd worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerV ik hoop dat de ingelichte politie dit ook zo zal interpreteren, wanneer de buurman zijn beklag doet.