Kan mijn werkgever me verbieden om en rond het winkelcentrum waar de winkel toe behoord te verblijven buiten werktijd?

Mijn werkgever verbied mij om op het winkelcentrum waar de winkel onderdeel van is rond te hangen, niet alleen voor- en na werktijd, maar ook op mijn vrije dagen.

Als ik buiten werktijden wel op het winkelcentrum ben, krijg ik een waarschuwing, twee waarschuwingen en je ligt eruit.

Hierover is van te voren niets in mijn contract vermeld, en na ruim een half jaar gewerkt te hebben is deze regel ingevoerd.

Het is nogal ongunstig, in deze wijk is namelijk maar één supermarkt, en deze supermarkt ligt in het winkelcentrum.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, een gebiedsverbod voor de openbare ruimte (het winkelcentrum) kan alleen door de rechter worden opgelegd. Elk beding (jij mag niet: dit:...) van je baas is nietig (het geldt niet).

De andere kant is natuurlijk het 'rondhangen'. Dat doe je vast niet alleen. Met hoeveel zijn jullie dan? Wat doen jullie dan? Vinden andere bezoekers van het winkelcentrum dat ook leuk? Vinden de andere winkeliers dat leuk?
Je baas vindt dat 'rondhangen' blijkbaar niet echt goed voor "jullie" en "zijn" winkelcentrum maar het is wel zijn (en nu even ook de jouwe) boterham.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie, Om je vragen te beantwoorden, sls we na het werken rond het plein rondhangen, zijn we meestal met 2 à 5 man. Meestal is het enige dat we doen wat kletsen, en een aantal mensen rookt daar dan ook bij. Heel af en toe rijden er mensen een rondje op een scooter, dit is dan buiten het winkelcentrum. We hebben tot noch toe geen klachten gehad van de bewoners, en ook niet van de winkeliers. Het zou natuurlijk kunnen dat dit via de werkgever is gegaan, maar daar zijn wij niet over ingelicht. het winkelcentrum bestaat uit een 'binnenplaats' met twee ingangen, we gaan meestal aan de buitenkant van een ingang zitten. Daar zijn namelijk een aantal bankjes geplaatst. Hetgeen wat mij niet zint is dat ze ons verbieden om het winkelcentrum te bezoeken, ook buiten werktijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Mark, Zoals ik al zei: jouw baas mag jou niet verbieden daar te zijn, dat staat gewoon in de wet.
Maar.......
Is er echt geen ander plekje in de buurt om te kletsen, te roken en rondjes scootert te rijden? Succes ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een ander plekje daarvoor moet te doen zijn, echter is de dichstbijzijnde supermarkt ruim 5 minuten fietsen. En, als ik het goed begrijp is het dus ook niettoegestaan om waarschuwingen uit te delen. Die , als je er twee hebt, tot direct ontslag leiden. Mvg, Mark
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad Mark, een schriftelijke waarschuwing OMDAT jij buiten, maar in het winkelcentrum bent, kan je voor de ogen van je baas in tweeën scheuren. (Niet verstandig om te doen, beter in je achterzak stoppen en bewaren)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb in mijn studententijd 's avonds en nog vaker 's nachts in diverse restaurants gewerkt. Ik mocht er niet eens met mijn keurige vrienden buiten werktijd iets eten of drinken op straffe van
ontslag. En rondom de zaak blijven hangen met mijn mede studiegenoten werd ook niet op prijs gesteld. En, echt waar, daar rondhangen deden wij dus ook niet. Baasje pesten was ons een iets te onvolwassen gedrag.
Een schriftelijke waarschuwing ter harte nemen. Ergens anders een gezellige plek zoeken om samen te komen is een kleine moeite, groot gemak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Respect was in uw tijd een begrip, anno januari 2017 van generlij waarde, helaas.
tinus1969
7 jaar geleden
Ik zou voorzichtig zijn met zeggen dat rondhangen is toegestaan, omdat het maar de vraag is of dit openbaar terrein is. Het is blijkbaar een binnenplaats, en ik zou eens kijken of er ergens een art 461 bordje hangt. Verder; je kunt lang praten of je baas bevoegd is om je te waarschuwen etc, maar ruzie met je baas = verstoorde arbeidsrelatie = geldige reden voor ontslag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boodschappen doen in die supermarkt is natuurlijk niet hetzelfde als rondhangen hé?