Wat zijn de rechten van een huurder in geval van geluidsoverlast door normaal geluid?

Mijn vriendin heeft sinds kort een nieuwe kamer. Het is op zich een (niet goedkope) erg fijne kamer. Echter hoor je nog de muziek van drie kamers verderop. Je kan letterlijk woord voor woord het gesprek van de buren meeluisteren. Dit lijkt ons niet normaal want we kunnen ook niet naar de buren gaan of ze willen fluisteren of iets dergelijks;). Kunnen we aan de verhuurder vragen of die hier wat aan wilt doen? Oftewel, wat voor rechten heeft mijn vriendin als huurder?

Alvast heel erg bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Oudere woningen zijn soms veel gehoriger dan nieuwbouw. Het zou verstandig zijn geweest als je vriendin, voordat ze het huurcontact tekende, even bij andere bewoners had geïnformeerd hoe het wonen hen bevalt. Maar goed, daarvoor is het nu te laat. De vraag blijft wel of andere huurders ook klachten hebben over extreme gehorigheid en of dat voor hen aanleiding was om actie te ondernemen. Zo niet, dan sta je samen sterker dan in je eentje! Je zou de verhuurder een (door alle bewoners ondertekende) brief kunnen sturen, waarin jullie hem vragen om binnen een redelijke termijn termijn, b.v. vier maanden, maatregelen te treffen om de geluidsisolatie zodanig te verbeteren dat de gehorigheid aanzienlijk afneemt. In die brief kun je tevens aankondigen dat de huurders, bij het uitblijven van passende maatregelen, huurverlaging zullen aanvragen bij de Huurcommissie. Er is immers sprake van 'ernstige overlastfactoren in de woonomgeving' en dat betekent dat je recht hebt op puntenaftrek (zie bronnen). Uiteraard wil je voorkomen dat één of enkele van de huurders door de verhuurder onder druk worden gezet om de actie te staken. Geen idee of daarvan in dit geval sprake is, maar sommige kamerverhuurders zijn bereid (en in staat) om 'lastige huurders' zodanig het leven zuur te maken dat ze uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen en vertrekken. Belangrijk is dan ook dat je zo'n actie gezamenlijk opzet, en dat geen van de huurders als 'contactpersoon' optreedt. Als de verhuurder een gesprek wil of schriftelijk wil communiceren, zal hij alle betrokken huurders individueel moeten benaderen.

Bronnen:
https://www.huurcommissie.nl/webformuliere...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/h...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100