Is KPN wettelijk verplicht een telefoon/internet-aansluiting te verzorgen?

Zoals hier gedacht wordt?
http://www.startpagina.nl/v/computers-internet/internet/vraag/607662/bezit-verzorgt-internet-aansluiting

Toegevoegd na 1 uur:
En heeft Ziggo of andere kabelaar(coax) als je in dat gebied zit deze verplichting ook?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Zowel KPN, als de provider waar je je aanvraag gedaan hebt kunnen dit weldegelijk regelen. Ze doen dit alleen niet, omdat het heel veel geld kost. Je provider mag deze kosten niet in rekening, omdat dit valt onder hun leverplicht. Ze zijn je op dat moment liever kwijt als klant, dan dat ze een telefoonlijn voor je aan moeten leggen. Wat de daadwerkelijke kosten zijn is afhankelijk van jouw situatie, maar hieronder vind je een kort overzicht van de geschatte kosten.
http://electronica.infonu.nl/telecom/95188-geen-isra-punt-in-huis.html
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee, er is daar zover mij bekend geen wettelijk verplichting voor.
Maar als u er voor betaald zal geen enkel netbeheerder een aansluiting naar hun netwerk weigeren. :)

Antwoorden (1)

Ja, maar dat is niet persé een gratis dienst. Als je geen aansluiting in je huis hebt (ISRA-punt), dan kun je twee dingen doen:

1. Je neemt een BelBudget abonnement bij KPN. Dit is het goedkoopste abonnement voor vaste telefonie van KPN. Je betaald hiervoor € 12,50 per maand (en eenmalig €35) en je zit hier 12 maanden aan vast. Je kosten komen hiermee op € 185 voor een jaar. Als er een z.g. hoofdkabel in je straat ligt dan heeft KPN heeft een leverplicht op dit abonnement en zal de telefoonlijn bij je aan komen leggen. Na een jaar zeg je het KPN abonnement op en dan kun je overstappen naar een andere provider. Let op: In het geval dat er geen hoofdkabel bij jou in de straat ligt, zal de KPN niet akkoord gaan met deze optie.
2. Je kunt ook zelf opdracht geven tot het aanleggen van de telefoonlijn en het ISRA punt. Ondanks dat KPN deze aansluitingen verzorgt, kun je dit niet rechtstreeks bij KPN aanvragen. Je kunt de lijn aanvragen door naar Huisaansluitingen.nl te gaan. Hier kies je je eigen provincie. Vervolgens kun je hier een aanvraag doen voor een telefoonlijn. Je aanvraag wordt dan doorgestuurd naar KPN en een KPN monteur zal contact met je opnemen. Let op: Je draait nu zelf op voor de kosten! (tussen de 100 en een paar duizend euro)
escape
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Zowel KPN, als de provider waar je je aanvraag gedaan hebt kunnen dit weldegelijk regelen. Ze doen dit alleen niet, omdat het heel veel geld kost. Je provider mag deze kosten niet in rekening, omdat dit valt onder hun leverplicht. Ze zijn je op dat moment liever kwijt als klant, dan dat ze een telefoonlijn voor je aan moeten leggen. Wat de daadwerkelijke kosten zijn is afhankelijk van jouw situatie, maar hieronder vind je een kort overzicht van de geschatte kosten.
http://electronica.infonu.nl/telecom/95188-geen-isra-punt-in-huis.html
TurfGraver
7 jaar geleden
De provider (dienst leverancier) heeft een aansluiting nodig om de dienst te kunnen leveren. Is deze er niet zullen zij bekijken (geen verplichting) of het rendabel voor hun is om die eventueel te laten aanleggen en nemen zij ook de kosten op zich.
U mag altijd zelf (tegen betaling) bij de netbeheerder een aansluiting regelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@escape Kan je antwoord onderbouwen met een bron? er zou dan zelfs een wetsartikel aangehaald kunnen worden als jij gelijk hebt.