Flitsen flitspalen ook als je beneden de minimumsnelheid rijdt?

En zo ja, hoe wordt de boete dan berekend?

Dit naar aanleiding van een vraag van jeroenkuppers over flitspalen en mist.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Nee.

In Nederland gelden geen minimumsnelheden. Wel is het volgende geregeld:

Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden
gereden. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Dit kan echter niet met een flitspaal worden vastgesteld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, mij hebben ze ooit eens wijsgemaakt, dat er geen minimum snelheid geld op de autosnelweg, zolang je het overige verkeer daarmee niet hindert of in gevaar brengt.
Doe je dat wel, dan word je meen ik bekeurd voor Artikeltje 5, en niet omdat je te langzaam zou hebben gereden...

Andere antwoorden (3)

Ja, als je door rood rijdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 geen goed antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij elke snelheid wordt er geflitst als je door rood rijdt. Dus ook bij lage snelheden, dus bij elke snelheid. Een eventuele minimumsnelheid niet uitgesloten.
Anders had de vraag m.i. moeten zijn: Flitsen flitspalen als je geen ander overtreding begaat dan langzamer dan een minimumsnelheid rijden.
Flitspalen niet maar pas op voor mobiele controles. Ik heb een bekeuring gekregen omdat ik met mijn aanhangwagen 100 reed op een 120km snelweg. Er zit misschien een aanhangwagendetector in de apparatuur of alle voertuigen worden op de foto gezet en later gecontroleerd.
Vond het wel verontrustend dat ze zo veel van je weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lussen in de weg dedecteren de lengte en onderkennen een combinatie die niet sneller mag rijden dan 90km/u. Lijkt mij correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag 90 km/u
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
die regel is inderdaad inmiddels veranderd.
Er wordt in Nederland alleen met een bovengrens gewerkt en niet met een ondergrens.
Inderdaad zijn er zogeheten rood licht/snelheidcamera's, deze flitsen behalve voor snelheid (overschrijding) ook als je niet stopt voor het rode licht.
Rij je dan niet te hard krijg je allen een boete voor het rode licht, rij je en te hard en door rood loop je de kans een combicocktail van het CJIB te krijgen.