Wat is de wet en regelgeving omtrent verkeersregelaars ?

ik merk volgens mij dat er sprake is van enige wildgroei ,
zo zie ik te pas en te onpas regelaars staan soms wel en niet aangekondigd door verkeersborden .
het kan niet zo zijn dat iedereen die maar een pak aantrekt gelijk maar een bevoegd persoon kan zijn ?
en dient zo iemand zich indien gevraagd te kunnen legitimeren zoals bv politie agenten dat ook moeten ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (2)

Er is een verschil tussen verkeersregelaars en verkeersbrigadiers. Verkeersregelaars worden over het algemeen niet aangekondigd door middel van borden, omdat zij worden ingezet in situaties van tijdelijke aard.
Verkeersbrigadiers kom je o.a. tegen bij scholen. Om het verkeer extra te attenderen op de situatie en het altijd dezelfde plek betreft, staan daar meestal wel borden.
Inekez1
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Juist +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ vorige week was er een jaarlijks terugkerend Kerstconcert in een gigantische veilinghal, die omgebouwd was tot concertzaal (1500 bezoekers).
Dan zijn er speciale verkeersregelaars die het verkeer op de parkeerplaatsen in goede banen leidt. Zonder hen zou het een chaos worden.
Op deze website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wat-zijn-verkeersregelaars-en-verkeersbrigadiers vind je daarover deze informatie:

"Wat zijn verkeersregelaars en verkeersbrigadiers?

Verkeersregelaars en verkeersbrigadiers regelen het verkeer en zorgen zo voor de veiligheid van weggebruikers.

Inzet van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers

Een verkeersregelaar kan op meerdere plaatsen worden ingezet. Bijvoorbeeld bij evenementen, bij het begeleiden van lange, hoge en brede transporten en bij tijdelijke verkeersmaatregelen. Verkeersbrigadiers regelen het verkeer op een vaste plaats, zoals bij een school.

Bevoegdheden verkeersregelaars

In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staan de bevoegdheden van verkeersregelaars. De regeling bevat informatie over de opleiding, de aanstelling, de examinering en de uitrusting van verkeersregelaars. Meer informatie over de regels en de examenprocedure voor verkeersregelaars vindt u op de website van de Stichting Verkeersregelaars Nederland.

Vergunning en landelijke bevoegdheid verkeersregelaars

De wegbeheerder kan aangeven of het nodig is verkeersregelaars in te zetten bij evenementen, optochten of demonstraties. Een vergunning hiervoor moet u over het algemeen aanvragen bij de wegbeheerder. Hier zijn geen landelijke regels voor. Per gelegenheid kunt u het beste met de lokale overheid en/of politie overleggen of verkeersregelaars nodig zijn.

Aanstellingspas voor verkeersregelaars

De gemeente stelt verkeersregelaars aan voor een eenmalig evenement of voor bepaalde tijd. Als dit voor bepaalde tijd is, vraagt de gemeente een aanstellingspas aan bij het Verkeerscentrum Nederland. Deze pas is bestemd voor beroepsmatige verkeersregelaars.

Met vragen over de status van een aanvraag, kunt u contact opnemen met het Verkeerscentrum Nederland. Meer informatie over de aanstellingspas is te vinden op de website www.aanstellingspas.nl.

Regels voor verkeersbrigadiers

De opleiding tot verkeersbrigadier vindt plaats onder verantwoordelijkheid van het regionale politiekorps. De opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. De minimumleeftijd voor een verkeersbrigadier is 10 jaar."

Kijk voor meer informatie op http://wetten.overheid.nl/BWBR0025299/ voor de Regeling Verkeersregelaars 2009 en op de andere links die je vindt via de genoemde website.
Antoni