wat te doen als een bewindvoerder niet doet wat hij moet doen?

Iemand die ik in noodsituaties weleens help, heeft een bewindvoerder (tijdelijk) omdat er door ziekte een aantal dingen zijn mis gelopen. Nu blijft hij almaar brieven van deurwaarders ontvangen, terwijl dat allang betaald had moeten kunnen zijn, of op zijn minst surseillance had moeten zijn aangevraagd. Wat te doen als de bewindvoerder (waarschijnlijk) niet koosjer is. De bewindvoerder is door de rechtbank (op eigen verzoek kennis) benoemd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

De schuldenaar kan een ontslagverzoek indienen bij de rechtbank. De bewindvoerder zal worden opgeroepen voor verhoor. De rechtbank is de instantie die de bewindvoerder heeft benoemd en is tevens bevoegd de bewindvoerder te ontslaan (artikel319 Fw).

Toegevoegd na 1 minuut:
Klachten over de bewindvoerder kun je indienen bij de kantonrechter van de woonplaats van de bewindvoerder. Je kunt een brief sturen naar de griffie van de sector kanton van de betreffende rechtbank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van bovenstaande zijn ondanks dat de informatie juist is, maar weinig successen bekend. De bewindvoerder is oppermachtig en ik zou hem niet in de weg liggen, anders ga je een paar lange en vervelende jaren tegemoet...
De curator loopt niet warm voor dreigingen van deurwaarders. Immers, als het er genoeg zijn en het faillissement is nog uitgesproken, kan hij ze juist allemaal bijvoorbeeld 5% van de hoofdsom bieden als schikkingsvoorstel tegen finale kwijting. Ook kan hij het laten doorlopen om inzicht te krijgen in de totale schuldenpost, of als derde mogelijkheid: alle schulden te verzamelen en in de boedel te gooien en daarna het faillissement uitspreken.
Meestal gaat een onwelwillende curator hand-in-hand met een onwelwillende schuldenaar. Ga een gesprek aan, en werk naar een oplossing, dan ben je wellicht met 3,5 jaar van de zorgen af en kan je min of meer opnieuw beginnen.