Waar moet ik rekening mee houden als ik medicijnen naar het buitenland (Frankrijk) wil sturen per post?

Ik moet medicijnen per post opsturen naar Frankrijk, maar kan dit via de gewone post of zijn er speciale voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
13.5K
Reddie
7 jaar geleden
"moet" ???
In Frankrijk hebben ze ook medicijnen, hoor.
tinus1969
7 jaar geleden
Doe het niet -geneesmiddelen (behalve voor eigen gebruik) mag je niet zomaar de grens over nemen. Als het gaat om bv Ritalin, zeker niet doen.

Antwoorden (2)

Je zult een medische verklaring bij moeten voegen, of douanepapieren. Misschien allebei. Vraag het na bij douane of post
anneliez
7 jaar geleden
'Verdovende middelen en middelen met psychische uitwerking' mogen nooit per post worden verstuurd. Deze kan men alleen persoonlijk meenemen naar het buitenland met een doktersverklaring voor eigen gebruik.

"De Opiumwet bevat een lijst van soft- en harddrugs die je niet in je bezit mag hebben. Ook in veel medicijnen zitten stoffen die onder de Opiumwet vallen, zoals in sterke pijnstillers, rustgevende middelen, ADHD-medicatie en medicinale cannabis. Medisch gebruik is toegestaan, maar als je zulke medicijnen mee wilt nemen naar het buitenland, heb je een officiële verklaring van je arts nodig dat je ze op doktersvoorschrift gebruikt. Met zo’n verklaring toon je aan dat je de medicatie voor eigen gebruik meeneemt.

De meest voorkomende opiumwetmiddelen zijn:
Stofnaam - Merknaam
Methylfenidaat - Ritalin, Concerta, Medikinet
Morfine - Kapanol, Oramorph
Oxycodon - Oxycontin, Oxynorm
Methadon - Symoron, Pindadone
Temazepam - Normisom
Oxazepam - Seresta"

Medicijnen die in Frankrijk niet onder de opiumwet vallen, zijn ter plekke in een apotheek verkrijgbaar.
Inekez1