Mag je in Parijs vuurwerk afsteken?

Ik ga dit Niuew jaar in Parijs vieren. En ik vroeg me af of je in Parijs vuurwerk af kan steken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (3)

Nee, in het centrum van Parijs mag je geen eigen vuurwerk afsteken. Dat is in verband met de veiligheid. Wel zullen er lichtjes flikkeren op de Eiffeltoren en is de stemming natuurlijk heel gezellig met al die mensen om je heen.

Als je wel vuurwerk wilt zien kun je het beste naar Disneyland Parijs gaan, want daar wordt een enorm spectaculaire vuurwerkshow gegeven.
Amadea
7 jaar geleden
Op Oudjaarsavond is de Champs-Elysées de mooiste plaats om Oud en Nieuw te vieren. Duizenden mensen komen elkaar daar klokslag twaalf middernacht nieuwjaar wensen met veel champagne (maar geen vuurwerk!). De champagne alleen meenemen in plastic flessen, alle glas is verboden, evenals op het Trocadéro en het Champ de Mars.

Er is in Parijs geen vuurwerk met Oud & Nieuw. Vuurwerk afsteken is ook verboden. Er is één keer vuurwerk geweest bij de Eiffeltoren, in 2000, daarna niet meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er blijft genoeg over, dat het waard maakt om Oud en Nieuw in Parijs te vieren

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor afsteken van vuurwerk daar waar het niet mag, kan in Nederland de boete oplopen tot € 400,--, maar in Parijs kan dat voor de verkoper maar ook voor de degene die het afsteekt, wel € 1500,-- zijn.

Toegevoegd na 25 minuten:
Let op: deze website
http://www.wegwijsnaarparijs.nl/overig/oud-en-nieuw-parijs/#Vuurwerk_in_parijs
is oorspronkelijk van december 2014. De tijden van het openbaar vervoer kunnen anders zijn. De theaters waar in 2014 cabaretvoorstellingen waren, kunnen nu gesloten zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Disneyland is wel een vuurwerkshow maar de toegang is niet voor niets. De show zelf duurt hoogstens 15 minuten.
Met Oud en Nieuw vieren in Parijs heeft het weinig te maken.
http://www.cafemickey.com/forum/viewtopic.php?f=111&t=1486
"Elk jaar verzamelen zich in Parijs veel mensen op de Champs-Élysées of onder de Eiffeltoren om de overgang naar het nieuwe jaar met wat klein vuurwerk te vieren. Echter, in de afgelopen jaren is de traditie van vuurwerk in Parijs gestopt.", zo staat te lezen op https://fr.wikipedia.org/wiki/Réveillon_de_la_Saint-Sylvestre#France_et_Belgique (vertaald).
Antoni