Wanneer salaris ingekort ziektewet

Kunnen ze je salaris inkorten na 4 weken ziek zijn? Wanneer is dat wettelijk bepaalbaar dat je salaris iongekort wordt? Wie beslist dat? en na wat voor een periode?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Bij ziekmelding heb je wettelijk recht op doorbetaling van 70% gedurende 2 jaar. Vaak ik via een CAO afgesproken dat het eerste jaar 100% wordt betaald. Meer dan 170% gedurende die twee jaar mag niet van de wet.

Dus is er niet afgesproken dat je meer krijgt, heb je recht op 70%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe zie ik dan waar ik recht op heb? Als men een telefoontje krijgt dat het salaris wordt ingekort als je langer dan 4 weken ziek ben mag dat? Ook als je nooit het CAO heb gezien of een contract heb getekend? Hoe zit dat precies? Kan iemand het CAO opvragen bij het bedrijf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen contract tekent betekend het volgens mij automatisch dat je na een maand vast in dienst ben toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoelang werk je daar dan al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens is het zo dat ze al vanaf de eerste ziektedag je salaris mogen korten tot 70% van je loon, maar dit moet dan wel op zijn minst op minimumloon liggen.
Of je meer krijgt moet in je contract staan of in de CAO als die er is.

Andere antwoorden (2)

Conform de wet is het toegestaan minimaal 70% van het laatst verdiende loon uit te betalen bij ziekte. Dat recht bestaat 104 weken.

Jouw werkgever valt mogelijk onder een CAO. Dat kun je het beste bij de personeels- of salarisadministratie navragen. Als in de CAO iets anders geregeld is, dan moet de werkgever dat opvolgen. Dat kan trouwens nooit minder zijn dan 70%.

Als je geen arbeidsovereenkomst hebt, dan geldt volgens de wet dat als je 3 maanden achter elkaar gewerkt hebt (minimaal 20 uur per maand of wekelijks) dat je dan een arbeidsovereenkomst hebt. De omvang van die overeenkomst is het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 3 maanden en of dat een vaste of tijdelijke arbeidsovereenkomst is dat hangt ook af van de gebruiken binnen dat bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe krijgt u vanaf de eerste dag van uw ziekte loon doorbetaald. Soms krijgt u te maken met loonvrije wachtdagen, dit betekent dat u over maximaal de eerste twee ziektedagen geen loon ontvangt. Dit is wettelijk toegestaan, maar de afspraken moeten schriftelijk zijn vastgelegd in de arbeidsovereenkomst of cao.