Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er verantwoordelijk voor het achterhalen van de eigenaar een auto?

De bestuurder verliet na aanrijding de plaats ongeval. Auto kentekenbord bekend. Er is aangifte gedaan. Het probleem is dat de verzekering zegt de politie moet achterhalen wie de eigenaar is van de auto. de politie zegt nee uw verzekering moet achterhalen wie de eigenaar is van de auto. Help aub! Achter wie nou moet ik aan. Politie of verzkering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een bestuurder na een aanrijding (hoeft niet eens een aanrijding zijn, beschadiging door openen van een portier en wegrijden geldt ook als verlaten plaats ongeval) de plaats van het ongeval verlaat en het kenteken bekend is, staat de politie binnen 12 uur voor de deur als de bestuurder zich niet uit eigener beweging gemeld heeft.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Alleen overheidsinstanties(waartoe de politie toch behoort) kunnen alle kentekengegevens zoals de eigenaar opvragen. Het is dus de omgekeerde wereld dat politie beweert dat die verantwoordelijkheid bij de verzekering ligt.
Ik denk dat wanneer een bestuurder vlucht na een aanrijding de politie zeker de RDW gegevens wil natrekken van het voertuig, da's immers de kortste weg om de strafbare bestuurder op te sporen, het lijkt daarom sterk op onwil van de politie dit te willen afschuiven op de verzekering.

Het kan haast niet anders dan dat de politie die gegevens moet opvragen, en overdragen aan de verzekering, en niet andersom(!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel RoqueTrader@
Nog meer mensen die dat denken?
paulus811
7 jaar geleden
Volgens mij kan een verzekeraar ook achterhalen op wiens naam een auto staat. Als er op ons parkeerterrein bij het werk nog lichtten branden, werd soms naar de verzekeraar gebeld om te achterhalen wie gebeld moest worden. Zal ongetwijfeld illegaal zijn, maar het werkte wel.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Belachelijk! Er is aangifte gedaan. Doorrijden na een aanrijding is een misdrijf. De politie is verplicht om deze figuur op te sporen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, u hebt volkomen gelijk als het verlaten plaats ongeval betreft zonder zich kenbaar te maken. Lees mijn reactie onder de vraag. Als kenteken bekend is weet de politie binnen vijf minuten de eigenaar van het kenteken te vinden. Dit doen zij ook, om te voorkomen dat eventuele bewijslast verdampt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verzekering mag dat sowieso niet doorspelen aan derden, muv politie. Kenteken staat geregistreerd op naam, niet op verzekering. En sowieso is doorrijden na ongeval idd strafbaar. Zaakje politie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding