Mag je een vog indienen bij een andere gemeente alshet bij je huidige gemeente te lang duurt?

Als je in Arnhem woont mag je dan bijvoorbeeld in Rheden of Huissen een afspraak maken om je VOG in te dienen omdat de wachttijd in Gemeente Arnhem te lang is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Bordensteker
7 jaar geleden
Je kunt niet gaan ‘shoppen’ met een VOG aanvraag.
De dienst Justis zelf (die de aanvragen centraal afhandelt) presenteert de mogelijkheden als volgt:
“U kunt een VOG op drie manieren aanvragen. Klik op de onderstaande links voor meer informatie. Digitaal aanvragen Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u verlangt. Vraag uw organisatie of dit het geval is.
Zie https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/digitaal-aanvragen.aspx Aanvragen via de gemeente U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente _waar u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)_. U ontvangt dit formulier van degene die u vraagt een VOG te overleggen. Meestal is dat de (toekomstige) werkgever.
Zie https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/aanvragen-via-de-gemeente.aspx Aanvragen via Justis wanneer u niet staat ingeschreven in de BRP Als u niet voorkomt in de Basisregistratie Personen (BRP), of als u geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, moet u de VOG rechtstreeks bij Justis aanvragen.
Zie https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/aanvragen-via-justis.aspx ” Bron: https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/index.aspx

Het beste antwoord

Nee, je moet de aanvraag indienen in de gemeente waar je woont. Gemeente Arnhem heeft dat niet zo duidelijk op de website staan, maar de gemeente Lingewaard (Huissen) wel.
De wachttijd wordt overigens vooral bepaald door Justis, de instantie die de aanvraag daadwerkelijk beoordeelt.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks