als ik (vlinder)messen bestel via internet uit andere landen, komt het dan gewoon aan?

zijn (sommige) messen verboden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Het beste antwoord

waarom zou je messen (vlinder) bestellen, tenzij je kok bent heb je anders geen messen nodig toch?
maar ja bepaalde messen (wapens) zijn niet toegestaan in Nederland en worden als het gezien word onderschept bij de grens, een vlindermes valt daar ook onder gezien deze illegaal is in Nederland en word gezien als wapen.

Artikel 2 WWM zegt:

1. Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:

a. meer dan een snijkant heeft;

b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;

c. 9 cm of langer is; of

d. van een stootplaat is voorzien;

De strafbaarheid staat in Artikel 13 WWM:

1. Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom bestellen mensen messen, waarom kopen mensen wapens. Niemand heeft ze nodig eigenlijk, behalve voor beroepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het juiste artikel, maar jouw bericht is een beetje verwarrend. Een vlindermes is pas illegaal als deze NIET voldoet aan de eisen die je hebt neergezet. Dus een vlindermes tussen de 7 en 9 cm, waarbij deze bij de 7 cm niet smaller is dan 14 mm, niet 2 snijdend is en geen stootplaat heeft, dan mag je hem dus wel hebben.

Andere antwoorden (2)

Een vlindermes is een verboden wapen. Waarschijnlijk komen ze wel aan maar je bent dan wel in het bezit van een verboden wapen.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.nu.nl/politiek/2448790/stilettos-valmessen-en-vlindermessen-worden-verboden.html
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is toch raar, want je kan ze wel gewoon in winkels kopen hier in nederland als je ouder bent dan 18.
ronron1212
12 jaar geleden
het verbod is nog niet van kracht maar komt er snel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let ook op kleine verschillen. De vlindermessen in nl zijn maar aan 1 kant geslepen. Daardoor heet. Het ineens geen vlindermes meer en kan het wel verkocht worden. Een vraag aan de steller:
Waarvoor ga je het mes gebruiken?
Wil je een mes voor van alles en nogwat, kijk dan eens naar een multi tool. Daarmee kun je (haast) alle voorkomende situaties aan. Wil je een mes dat zeer scherp is en makkelijk te slijpen, kijk dan eens naar een opinel. Ga voor een. (zak)mes naar een speciaalzaak en investeert hierin, maar koop geen onzin messen omdat iemand daar stoer mee kan doen. Bedenk dat ruim de helft van de steekpartij-slachtoffers, is gestoken met zijn eigen mes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let ook op kleine verschillen. De vlindermessen in nl zijn maar aan 1 kant geslepen. Daardoor heet. Het ineens geen vlindermes meer en kan het wel verkocht worden. Een vraag aan de steller:
Waarvoor ga je het mes gebruiken?
Wil je een mes voor van alles en nogwat, kijk dan eens naar een multi tool. Daarmee kun je (haast) alle voorkomende situaties aan. Wil je een mes dat zeer scherp is en makkelijk te slijpen, kijk dan eens naar een opinel. Ga voor een. (zak)mes naar een speciaalzaak en investeert hierin, maar koop geen onzin messen omdat iemand daar stoer mee kan doen. Bedenk dat ruim de helft van de steekpartij-slachtoffers, is gestoken met zijn eigen mes!
je zult een vergunning moeten aanvragen bij de overheid.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze zouden zelfs via het postadres een inval kunnen doen om te kijken als er nog meer verboden wapens zijn.