Wie ondertekent oude stichtingsnotulen alsnog?

Op 15 jaar oude notulen van een stichting zijn nooit de volgens de statuten benodigde handtekeningen van voorzitter en secretaris gezet. In verband met rechtszaak wil de stichting alsnog tekenen. Wie moet dit doen: de toenmalige bestuurders (indien ze nog leven en terugvindbaar zijn) ? De huidige? Of nog iemand anders?

Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Als de statuten niet zijn getekend is er dan wel een inschrijving KvK?
ronron1212
7 jaar geleden
Je kunt geen andere laten tekenen dan de namen die vermeld worden in de statuten. Naar een notaris dus.
tinus1969
7 jaar geleden
Ga eerst eens met een advocaat praten, of dat wel slim is, of dat je ook nog een aangifte 'valsheid in geschrifte' aan je broek kunt krijgen.
Poet
7 jaar geleden
ronron1212 het gaat om notulen, niet om statuten.
tinus1969: die vraag stel ik nu juist hier
ronron1212
7 jaar geleden
Dan is dat niet van belang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een zaak van een advocaat of een notaris, maar toch een reactie. Het gaat om een notulen en blijkbaar staan in de notulen zaken die in rechtzaak gebruikt gaan worden. Het komt regelmatig voor dat notulen achteraf vastgesteld worden. Nu zit er wel veel tijd tussen. Maar bestuurders van toen hebben de zaken overgedragen en het is aan de bestuurders van nu om de notulen goed of af te keuren. Wel zou een verklaring van de toemalige bestuurders handig zijn. Zo zou ik het aan pakken. Overigens de notulen zonder handtekening van de toenmalige bestuurders is niet meer een verslag van wat besproken is.
Wel is van belang of in de statuten staat of de notulen goedgekeurd en ondertekend dienen te worden. Maar waarschijnlijk wil de rechtbank een bewijs zien dat de notulen naar waarheid een verslag is wat er besproken is. Dus vooroverleg met de rechter is op zijn plaats.
Maar alsnog ik ben geen jurist.

Antwoorden (1)

Dat kunnen alleen degenen doen van "toen" want het zijn hun namen die eronder staan.

Ik vind het overigens dubieus: een "verse" handtekening willen laten zetten onder oude documenten. Die notulen zullen voorzien zijn van een datum. Als ze nu worden ondertekend, zou de buitenwereld ten onrechte de indruk kunnen krijgen dat het "toen" gebeurd is. Als het al niet illegaal is, dan hangt het er toch tegenaan.

Toegevoegd na 10 uur:
En dan nog iets... wie zegt dat die destijds niet-ondertekende notulen geen concept-notulen waren die -om wat voor reden dan ook- nooit ondertekend zijn? Vragen... vragen...
Computoon
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Ja het probleem is dan ook juist dat de status van niet-ondertekende notulen niet sterk is. Het kunnen inderdaad concepten zijn. Maar daarom is deze actie juist opgezet: ze alsnog status geven.
Waarom zou het dubieus zijn als degenen van toen ze alsnog tekenen? Zij zijn erbij geweest en hun handtekening betekent gewoon dat zij verklaren dat de notulen waarheidsgetrouw zijn
Computoon
7 jaar geleden
Het dubieuze zit 'm in het achteraf tekenen. Je wil met terugwerkende kracht "status geven" aan een document met een datum van 15 jaar geleden. Ik zou hier, als ik toenmalig voorzitter dan wel secretaris zou zijn geweest, niet aan willen meewerken. Het is nu, 15 jaar later, totaal niet meer controleerbaar of de destijds abusievelijk niet getekende versies ook de versies zijn waar zij het toen mee eens waren. (Er kunnen immers meerdere concepten in omloop zijn geweest van dezelfde notulen, wie zal het zeggen?) En om een beroep op het geheugen te doen 15 jaar later?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je krijgt door de toenmalige bestuurders te spreken wel een reactie. En waarschijnlijk wil je ook de toenmalige bestuurders informeren dat er een rechtszaak loopt. waar de notulen van toen een stuk in zijn.