Ben je verplicht tot betalen van een bestelling die je niet hebt ontvangen?

Hoop dat iemand mij hier kan helpen, op het moment van levering ben ik hier niet in de buurt geweest. En ook niemand anders kon in mijn woning heb een alarmsysteem dus dat had ik dan geweten. Toch is er getekend door mijn achternaam maar niemand hier van de buren heeft het zover ze zeggen en nu ben ik de dupe.
Ben al lang klant en goed betalende klant. En nu dit??!?!??!??! Erg vervelend.
Hoop dat ik bijv via rechtsbijstand voordeel kan hebben of iets dergelijks. Zie uit naar jullie reacties.
Ben verplicht tot betalen!!!! :(

Beste heer .....,

Vandaag heb ik je gebeld op het nummer *******over je vraag aan bol.com Klantenservice. Omdat ik je niet heb kunnen bereiken, beantwoord ik je vraag via e-mail.

Ik heb reactie terug ontvangen van de verantwoordelijke afdeling. Deze hebben aangegeven geen uitzondering te kunnen maken. Er is afgeleverd op locatie en ondertekend met je naam. Bol.com heeft hiermee aan haar leveringverplichting voldaan. Je moet in je eigen omgeving gaan zoeken wie het in ontvangst heeft genomen. Dat er is geleverd staat vast. We gaan hierom ook niet de bestelling annuleren.

Als je dit wilt kun je aangifte doen voor verloren goederen.

Ik ga er vanuit dat je hiermee voldoende bent geïnformeerd. Als er naar aanleiding van deze e-mail toch nog vragen zijn, dan hoor ik dit graag van je. Ik of een collega zal deze dan graag voor je beantwoorden. Voor nu wens ik je een prettige avond toe.

Met vriendelijke groet,

Joilson

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
erotisi
8 jaar geleden
vraag die ondertekening op, misschien kun je achterhalen wie dat heeft ondertekend
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Dat heb ik gedaan en kreeg toen een mail terug met aflever adres en tijd van bezorging.
Stond alleen bij getekend door ... "naam".
De bestelde beamer komt van centralpoint en dat heb ik besteld via bol.com
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Voor hetzelfde geld heeft de bezorger zelf getekend en het pakket gehouden. Lijkt me een zaak voor het juridisch loket of rechtsbijstand. Meteen actie ondernemen door je te laten adviseren. Voor zover ik weet hoef jij niet te betalen maar alles op zijn beloop laten gaat niet werken. Dan krijg je gedonder met een incassobureau.
Pieter2011
8 jaar geleden
Houd er rekening mee dat het product niet door Bol is verzonden maar door CentralPoint: dáár moet je volgend de regels van Bol ook heen met klachten. Zie:
https://www.bol.com/nl/m/service/kopenbijandereverkopers/index.html Hier lijkt sprake van (identiteits)fraude en verduistering. Belangrijk is dat je een kopie opvraagt van de 'handtekening voor ontvangst' waarover de vervoerder beschikt zodat je die kunt vergelijken met je eigen handtekening. (Als ze erg op elkaar lijken weet je zeker dat de fraudeur een bekende is). Volgende stap: direct aangifte doen! Stuur een kopie van de aangifte naar de verzender (CP). De verzender zal moeten bewijzen dat het pakketje in jouw bezit is of is geweest. (Het omgekeerde, nl. bewijzen dat je iets NIET hebt ontvangen, is immers onmogelijk). De pakketbezorger zal dus met de billen bloot moeten en een verklaring moeten geven aan wie hij/zij het pakket heeft afgegeven. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog zo'n goede reactie... Bedankt Dan ga ik ook aangifte doen.
Wat een gedoe zeg, en dat terwijl ik al erg lang tevreden klant bij bol.com was.
dudemeister
8 jaar geleden
laat voortaan pakjes naar een pick up point sturen - daar moet je je altijd legitimeren. De koerier zou briefje in jouw brievenbus gestoken moeten hebben, zou mij niks verbazen als daar de crux zit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed meegedacht, bedankt

Antwoorden (1)

Als jij niemand hebt 'aangewezen' om namens jou het product te ontvangen (huisgenoten, buren e.d.) en ook niet zelf een vervoerder hebt uitgezocht om het product te bezorgen, ben je niet verplicht tot betaling als je de bestelling niet hebt ontvangen.

Zie art. 11 uit Burgerlijk Wetboek 7, met name lid 1:

"1. Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.

2. In geval de koper een vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de verkoper wordt aangeboden, gaat het risico over op de koper op het moment van ontvangst van de zaak door de vervoerder.

 3. Indien de consumentenkoop tot stand is gekomen via een andere persoon, handelend in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit, die daarbij optreedt namens of voor rekening van de verkoper, kan de consument zich ook jegens die andere persoon beroepen op het in de leden 1–2 bepaalde."

Bol.com zal deze schade moeten claimen bij haar vervoerder als ze (via de vervoerder) jou geen bewijs kan leveren aan wie het product is geleverd. Men zal jou een nieuw product moeten sturen.

Ergens aan het eind van het vervoerstraject heeft iemand "vals gespeeld".
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt, dit zocht ik.
Ik laat nog weten hoe ze hierop reageren.
Ga meteen mailen.