Verbod om iets negatiefs over de organisatie te zeggen, is dat normaal na ontslag?

Toen ik bij de organisatie waar ik werkte ontslag nam en mijn ontslag dus moest ondertekenen, stond er o.a. dat ik niks negatiefs over de organisatie tegen derden mocht zeggen. Is dit standaard? De organisatie waar ik werkte had wel intern veel problemen. Welke organisatie dat was, mag ik hier niet zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wederom een nietszeggende clausule in een overeenkomst.

Ten eerste zal dan toch wat duidelijker omschreven moeten worden wat negatief is, is het al negatief dat je vermeld dat de slagboom niet werkt of is het negatief als je schrijft dat er iemand tijdens een vergadering een wind liet.

Daarbij strookt deze clausule niet met in de grondwet opgenomen vrijheid van meningsuiting (art. 7 lid 3).

Zijn het echter negatieve zaken die beschouwd kunnen worden als bedrijfsgeheim, neen dan mag je het niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat is niet standaard een beetje raar op zijn zachts gezegd. Ik zou nooit tekenen voor mijn ontslag.
ronron1212
12 jaar geleden
Het komt idd vaker voor en is vrij standaard als er sprake is van ontslag en er juristen of de vakbond bij betrokken zijn. Eigenlijk is het een soort wederzijdse afspraan. Jij zegt niks slechts over hen en zij niet over jou als er referenties gevraagd worden. Het voorkomt een moddergooien.
In mijn ontslaggedoe moest ik hetzelfde ondertekenen. Ik wilde dat eerst niet omdat de instelling een bepaalde groep mensen schoffeerde, maar mijn advocaat zei dat het gebruikelijk / standaard was dat er zo'n stuk in staat en dat het moddergooien en laster van beide kanten voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vrij gangbaar, en als je het ondertekent ga je er ook mee akkoord. Misschien was het wat een pasmunt : jij kreeg misschien een makkelijke ontslagregeling als je dit ondertekende.
Als dat niet zo is, dan ben je zeker niet verplicht om dit te tekenen. Aan de andere kant weet men ook wel dat je liever in vrede weggaat, mocht je ooit je ex-werkgever nog voor iets nodig hebben (bv. een tewerkstellingsattest) is dat wellicht ook beter.
Een organisatie of bedrijf wil zich hiermee indekken. Toch blijf ik het een wat rare manier van werken vinden. Als je recht in je schoenen staat als organisatie hoef je dit niet te doen denk ik dan.
Iets anders is dat je geen commerciële geheimen e.d. mag vrijgeven na ontslag, omdat je op die manier de concurrentiepositie van de organisatie schaadt.
En dan lijdt de organisatie effectief schade.
Maar in dit geval? Hmmm... vraag me af waar men zo bang voor is...