Beter nu ziek melden of eerst in de WW?

Ik stel deze vraag voor een collega. We hebben tijdelijk werk tot 15 juni. Zelf heb ik het maar 6 weken gedaan, maar deze vrouw werkt 'hier' al ruim een jaar. Haar probleem is, dat zij een te snel werkende schildklier heeft. Ze is daar al eens voor behandeld met een radioactieve slok en dat moet nu opnieuw. Over een paar dagen moet ze al naar de specialist en die wil haar zo snel mogelijk behandelen.

Ze breekt nu haar hersens, want vanaf 16 juni heeft ze recht op WW. Maar zodra ze die radioactieve slok heeft gehad, kan ze voorlopig niet werken - dat mag dan niet eens, dus in feite moet ze dan in de ziektewet. Wat kan ze nu het beste doen? Hoe werkt dit... kan ze zich beter eerst ziek melden, zodat ze al in de ziektewet? Of is het beter om eerst in de WW te zitten en zich daarna pas ziek melden?

P.S. Ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste categorie heb gezet. Excuses als dat niet zo is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Als je ziek bent meld je je zelf ziek. Na het ontslag val je dan automatisch onder het Uwv. Als je weer beter bent ga je naar de ww.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laat de dame in kwestie zelf haar beslissing nemen . Formeel pas ziek melden als ze niet kan werken . Mocht ze ziek uit dienst gaan dan volgt een enorme heisa aan papier werk . Ziek in de WW kan ook dan even niet in staat te solliciteren . Ziek uit dienst kan bij een volgende werk gever als een risico gezien worden . Officieel niet maar wie zou jij kiezen ? Doe maar gewoon zo als het is dat is al erg genoeg .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een onrecht matige ziekmelding kan trouwens extreem tegen je keren .
ronron1212
7 jaar geleden
Als ze de slok neemt gaat ze ziek uitdienst en naar het UWV ziekte melding geen ww maar ziekte uitkering. Beter dan volgt ww.
hier moet je je melden als je of ziek of ww wilt krijgen lees
http://www.uwv.nl/particulieren/mijnuwv/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Als ze nog niet ziek is omdat ze nog niet behandeld is kan ze zich niet ziekmelden. (Kan wel, hoort/mag niet) Pas ziekmelden als ze daadwerkelijk ziek is. Hetzij bij het UWV hetzij bij de werkgever afhankelijk van of ze dan nog werkt of WW heeft.
redhouse
7 jaar geleden
Bij ziek melding in de WW loopt de WW gewoon door, pas na 3 maanden gaat de WW over naar ZW.
Computoon
7 jaar geleden
Dat geldt inderdaad als iemand al ww heeft. Als iemand 'ziek uit dienst' gaat (mogelijk de situatie bij vraagsteller) krijgt die persoon (in principe) geen ww-uitkering maar een zw-uitkering. De ww-volgt als de persoon is opgeknapt en nog steeds voldoet aan de voorwaarden voor ww.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is echt heel vreemd gegaan. Ze had recht op WW m.i.v. donderdag 16 juni (laatste werkdag 15 juni). De radioactieve slok stond gepland op dinsdag de 21e. Dat heeft ze de 16e meteen gemeld. En wat doet het UWV? Die stuurde haar terug naar het uitzendbureau, ze moest zich bij hun ziek melden en dus via hun in de ziektewet. Het is uiteindelijk wel goed gekomen met haar uitkering, maar ik begrijp er nog steeds geen bal van. Zij ook niet trouwens. Excuses voor deze late update, nog bedankt voor jullie reacties!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Natha2011 > bedankt voor je update < En het Juridisch Loket heeft zij niet bezocht, zeg je. Waarom heeft zij hiervan afgezien? Je kunt toch alleen maar beter worden van juridisch advies?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeker, maar ze liep helaas al op haar tandvlees en ze was blij dat ze een paar dagen rust had voordat ze de r.a.-slok zou krijgen. Vandaar alleen maar vanuit thuis de verschillende instanties gebeld en geprobeerd z.s.m. alles te regelen.

Het beste antwoord

Als zij zich op dokters advies laat behandelen , kan deze beslissen wanneer hij haar wil behandelen.

"zo snel mogelijk" , in dat geval zou ze dus de ziektewet in moeten > omdat ze voorlopig niet kan werken.

>>> "Maar zodra ze die radioactieve slok heeft gehad, kan ze voorlopig niet werken."<<<

Mijn idee zou zijn z.s.m. naar of Juridisch Loket te stappen en deze vraag daar neer te leggen of naar een Sociaal Raadsman (gemeente).

Ook zou ze naar de leidinggevende kunnen stappen , maar ik zou dat toch niet zo snel doen. Eerst zeker weten hoe en wat en niet 'blind' vertrouwen op het oordeel/ advies van een leidinggevende .
(Te goed van vertrouwen / achterdochtig? nee , beter zelf informatie zoeken.)

Ik denk dat zij zich z.s.m. moet laten behandelen en dus de ziektewet in moet. Dit is niet zo maar. Haar specialist zegt dit. Daarna zal ze opgeroepen worden door de bedrijfsarts , voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De andere antwoorden wijken teveel af van hoe het in werkelijkheid is verlopen. Die kan ik dus niet kiezen als Beste Antwoord. In haar plaats zou ik zeker de stap naar het Juridisch Loket hebben gezet, dat is wat jij ook voorstelde. Bedankt voor je antwoord. :) 10+

Andere antwoorden (2)

Als je 'gewoon' voor een werkgever werkt, kom je niet in de ziektewet zolang de arbeidsovereeenkomst duurt.
Als je door ziekte niet kunt werken meld je je ziek bij de werkgever. Die betaalt je loon door.

Als er een einde aan de arbeidsovereenkomst omdat het contract tijdelijk was, neemt de ziektewet het over als je ziek uit dienst gaat (uitkering via UWV).

Bij iemand met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt geen ontslagvergunning gegeven door het UWV als die persoon ziek is. Aan die persoon moet maximaal 2 jaar het loon doorbetaald worden door de werkgever. Als het (maar dan om een andere reden) tot ontbinding zou komen van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter volgt een ziektewetuitkering. Geen ww, want een zieke is niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ontslag is al een feit Computertoon want ze weet de datum waarop ze geen werk meer heeft. Daar maakt de ziekte niets meer anders aan.
ronron1212
7 jaar geleden
Ontslag kan ook met wederzijds goedvinden.
Computoon
7 jaar geleden
Dat laatste moet een zieke nooit doen. Daarmee pleegt een zieke werknemer een benadelingshandeling en is er geen recht op een zw-uitkering van het UWV.
ronron1212
7 jaar geleden
Wel op ww maar geen ziekte uitkering ?
Computoon
7 jaar geleden
Ook geen ww, als iemand ziek uit dienst gaat met wederzijds goedvinden. Dan is de persoon namelijk niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt en dat is wel een voorwaarde voor de ww. Wel ww bij een 'gewoon' ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever,
als uit de vaststellingsovereenkomst maar duidelijk blijkt dat het initiatief voor het ontslag bij de werkgever lag en dat de werknemer niets te verwijten viel. Uiteraard moet voor de ww aan nog meer criteria worden voldaan (denk aan arbeidsverleden.) Iemand die in 'normale' omstandigheden zelf ontslag neemt, krijgt geen ww als hij geen nieuw werk vindt want hij is dan verwijtbaar werkloos ('hij had bij zijn werkgever kunnen blijven').
Beste Natha2011,

Je wilt weten wat beter is, nu ziek melden of eerst in de WW?

Het gaat er echter niet om wat beter is, maar waar ze recht op heeft. En dat hangt af van het moment van ziekmelden.

Als zij tijdens haar dienstverband de behandeling moet ondergaan, meldt ze zich ziek bij de werkgever. Die betaalt haar loon bij ziekte door. Omdat haar contract binnenkort eindigt, zal ze daarna ziek uit dienst gaan. Haar werkgever meldt dit bij UWV. Daarna krijgt ze een Ziektewet-uitkering van UWV. Als ze op een zeker moment weer beter is, kan ze alsnog WW aanvragen. Haar WW-recht gaat dan pas in nadat ze weer hersteld is.

Wordt ze pas ná het einde van het dienstverband behandeld? Dan moet ze nadat haar contract is afgelopen eerst WW aanvragen. Daarna kan ze zich vanuit de WW ziek melden. In dat geval komt ze vanuit de WW in de Ziektewet. De eerste 13 weken dat ze ziek is, behoudt ze haar WW. Ze gebruikt dus tijdens haar ziekteperiode ongeveer drie maanden van haar opgebouwde WW-rechten.

Op onze website vind je meer informatie over ziek uit dienst gaan (http://bit.ly/23WPvhK) en over ziekte tijdens de WW (http://bit.ly/1XzPGP2).

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi, excuses voor de late reactie.
Maar zoals jij het beschrijft is het niet gegaan. Heel vreemd. Ze had al WW aangevraagd, omdat ze de einddatum van het uitzendwerk wist. Op de eerste dag van haar WW heeft ze gemeld dat ze de tweede die radioactieve slok zou krijgen, en dat ze dus in de ziektewet moest. Volgens het UWV kon dat niet. Ze moest zich ziek melden bij het uitzendbureau en 'bij hun' in de ziektewet gaan. Dat heeft ze gedaan, want het UWV gaf haar geen andere keus. Uiteindelijk is het wel goed gekomen (met haar gezondheid helaas nog niet), maar dit was echt een bizarre situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Correctie: het was niet de tweede dag dat ze die slok zou krijgen. Dat was een paar dagen later pas. Ze heeft het wel meteen gemeld en vervolgens liep even alles in het honderd.