Mag je in Nederland een olifant als huisdier hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier hebben ze een olifant als huisdier
http://www.youtube.com/watch?v=8SMqCgX6G3E
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker proefkonijnen gekeken:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Nee ik heb die niet gezien en was eigenlijk ook niet de reden dat ik deze vraag heb gesteld. ;)
niko
12 jaar geleden
blijkbaar wel.zolang het maar de normale soorten zijn.

Het beste antwoord

Het is verboden om wilde dieren te houden die bij ontsnapping gevaarlijk kunnen zijn voor mens of dier.
Dus waarom al die lange omstandige antwoorden hier?
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Voedsel en Warenautoriteit geeft op de website Import Veterinair Online verschillende mogelijkheden van de invoer van dieren. Een olifant krijg je niet door de douane heen.

Mocht je een verdwaalde olifant vinden, dan mag je hem ook niet in huis nemen. Ik ga er vanuit, omdat het niet als huisdier wordt aangemerkt, een bedreigde diersoort is en gevaar voor de omgeving kan opleveren.

Toegevoegd na 4 minuten:
De site geeft overigens aan dat niet als landbouwhuisdier gehouden dieren zijn:

levende dieren van de orde Artiodactyla (evenhoevigen) (met uitzondering van runderen (incl. bison, bubalus en kruisingen daarvan), Ovis Aries, Capra hircus, Suidae en Tayassuidae (pekari's of navelzwijnen)) en van de families Rhinocerotidae en Elephantidae.

Hiermee worden dieren bedoeld als olifanten, neushoorns en evenhoevigen zoals nijlpaarden, kamelen, lama’s, gazellen, giraffen en herten. Ook worden hiermee bedoeld de niet-gedomesticeerde Suidae, Tayassuidae (pekari's of navelzwijnen) en de Tapiridae (tapirs).

Een olifant wordt dus niet aangemerkt als (landbouw)huisdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag onder omstandigheden, afhankelijk van waar je woont. Uit mijn jonge jaren herinner ik mij dat de familie Louwman in Wassenaar allerlei jonge uitheemse dieren in huis had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord enkel is het niet afhankelijk van waar je woont maar of je kapitaal krachtig genoeg bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theodbn, dank voor je reactie. Maar de toestemming/vergunning om dat te doen is m.i. er niet afhankelijk van of je kapitaalkrachtig bent, dus over hoeveel geld je kunt beschikken.
niko
12 jaar geleden
nou,mijn antwoord is dus verwijderd.geen minifantje`s toegestaan op deze site.
Ja je mag deze dieren houden onder voorwaarde.

Als eerste dien je een houdersontheffing bedreigde diersoort te verkrijgen.

Daarna komen de overige eisen zoals een juiste huisvesting, voor het huisvesten van een olifant heeft men een bepaalde huisvesting voor nodig, voor een dergelijke huisvesting heb je weer een milieu ontheffing nodig van de gemeente, daarnaast dient de huisvesting te voldoen aan het bestemmingsplan.

Mocht je dit alles voor elkaar krijgen mag je de olifant laten komen.

Zorg wel dat bij de olifant ook het C.I.T.E.S. document zit met het nummer dat overeenkomt met het registratienummer van de olifant.

Dus ja je mag ze in Nederland houden als huisdier echter om de nodige vergunningen te verkrijgen ben je wel een paar jaar verder en ouder en weet je dat je beter een hond kunt nemen, minder werk en minder kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moeten we met het honden en kattenbesluit en het besluit inheemse dieren, geen van beide verbieden het houden van exotische dieren. Wat de manier van houden betreft: Een kat die door de eigenaar buiten de deur wordt gezet om daar te leven en enkel binnen mag komen om te eten is dat geen huisdier meer? Een hond die in een kennel ligt en waarmee gefokt wordt is dat geen huisdier meer? Zo worden lama's en herten endergelijk die bij boerderijen op een omheind stuk worden gehouden bestempeld als landbouwhuisdieren. Overigens wordt er in de wetgeving gesproken over gedomesticeerde dieren en niet over huisdieren.