mag je meteen rijden na het slagen voor je rijbewijs?

ik moet end deze week afrijden voor mijn motorrijbewijs en ik zou meteen dit wekend een flinke rit willen maken maar het blijkt bijna een week te duren voor ze een rijbewijs leveren. Kan ik nou gewoon gaan sturen? Ik ben dan per slot van rekening geslaagd!...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
14.4K

Het beste antwoord

je mag pas rijden als je je pasje in je bezit hebt. Dit staat in het reglement rijbewijzen.

Als je dit schendt pleeg je een misdrijf. (rijden zonder geldig rijbewijs, eventueel niet kunnen legitimeren, Niet kunnen bewijzen dat je een rijbewijs hebt voor die categorie ECT)

helaas zit je weekendrit er niet in. Wel kun je een rijbewijs met spoed aanvragen, een zogeheten spoedaanvraag. Dit kost je wel wat geld, maar je hebt je rijbewijs een stuk sneller!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je mag echt pas rijden als je het felbegeerde rijbewijs in je zak hebt zitten. Snap je redenering wel, maar helaas je móet het bij je hebben. Dus wachten tot je je rijbewijs in handen hebt.

Toegevoegd na 42 seconden:
En succes met afrijden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je moet eerst het papiertje in je zak hebben.
Zo niet ben je strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ja mag echt nog niet rijden!
Pas als je je rijbewijs in handen hebt ben je vrij om te rijden.

Gisteren nog stelde iemand hier een vraag over. Hij had gereden zonder rijbewijs (die was dus nog in aanvraag) en hij is gesnapt en kreeg een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je het toch doet ben je strafbaar. Als ze je pakken krijg je meteen 2 strafpunten als beginnend rijder. je moet het dus echt kunnen tonen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij 3 strafpunten mag je je rijbewijs meteen inleveren en moet je alles opnieuw doen.
amc
13 jaar geleden
Je moet eerst het rijbewijs in hand hebben.
En ook je papieren in bezit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het behalen van een rijvaardigheidsbewijs waarop een rijbewijs wordt afgegeven dient u te wachten totdat u het rijbewijs in handen heeft. Ook is een spoedaanvraag mogelijk of u kunt het in sommige gevallen zelfs afhalen.

Voordat u met een motorvoertuig de openbare weg op mag dient deze te voorzien zijn van een verzekering een geldige apk (auto) en een correct kentekenbewijs en kentekenplaten.
Mbt een motor dient u ook te beginnen met het juiste gewicht/cilinderinhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag wel rijden.
Alleen niet op een motor. Daarvoor moet je eerst je rijbewijs ophalen.