Mag je zelf ook boeven vangen?

of mag je ze niets doen? dus wachten op de politie. maar dan zijn ze vast al weggelopen. je mag ze toch heel even vasthouden? hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jazeker, iedereen mag een verdachte van een misdrijf aanhouden. Zie je iemand een winkeldiefstal plegen? Dan mag je hem aanhouden. Voorwaarde is dat je onmiddellijk de politie waarschuwt.

Wanneer de verdachte zich verzet, mag je gepast geweld gebruiken om hem te houden op de plek waar je bent. Met andere woorden, wil hij weglopen dan mag je hem vastpakken. Rukt hij zich los, dan mag je hem tegen een muur aan duwen. Probeert hij nog los te komen? Dan mag je hem naar de grond werken en hem in een houtgreep nemen (er bovenop gaan zitten).

Zolang je maar kan verantwoorden waarom je het geweld hebt gebruikt dat je hebt gebruikt. De politie gaat hier over het algemeen coulant mee om.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eén opmerking: je moet de verdachte zo snel mogelijk overdragen aan de politie. Je kunt hem dus niet opsluiten in een hokje en een uur later de politie pas bellen. Maar als je zo snel mogelijk de politie gewaarschuwd hebt, dan mag je de verdachte vasthouden tot de politie er is. Er is dan geen tijdslimiet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Enneh, denk aan je eigen veiligheid. Het kan soms verstandiger zijn om de verdachte op een afstand te volgen terwijl je de politie via een mobiele telefoon aan de lijn hebt, zodat je de locatie van de verdachte door kunt blijven geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat er ook nog bij vermeld,welk soort hout dat moet zijn? Verder een +
itsme
14 jaar geleden
doot hout denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jajaja, houdgreep. Als dat het enige foutje is in de lap tekst... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.d.d.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag een persoon staande houden maar niet aanhouden dat doet de politie namelijk.. voor de rest een correct antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net hoe je 'aanhouden' definieerd. Je mag een persoon wel aanhouden in de zin van staande houden, maar niet in de zin van arresteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker wel, elke burger mag aanhouden op heterdaad. Het spijt me Dennis, maar ik heb toch gelijk. Artikel 53 wetboek van strafvordering: 1
In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, staande houden mag alleen de politie en een burger niet: Artikel 52 strafvordering Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit artikel geef je toch niet aan dat een burger niet mag staande houden? Je geeft alleen aan dat een daartoe bevoegd persoon bevoegd is om identificatie te eisen en daarop mag aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat nergens in het wetboek van strafvordering dat een burger mag staandehouden. Daarmee is staande houden dus geen bevoegdheid van de burger. Het is niet: het staat er niet in dus het mag. Nee, het is: het staat er niet in dus het mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In artikel 52 staat daar ook niets over in. Maar in artikel 53 wel. Artikel 53
[1.] In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
[2.] In zoodanig geval is de officier van justitie of de hulpofficier bevoegd den verdachte, na aanhouding, naar eene plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.
[3.] Geschiedt de aanhouding door een anderen opsporingsambtenaar, dan draagt deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor den officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.
[4.] Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157. Volgens artikel 53.1 en artikel 53.4 mag het dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat probeer ik de hele tijd uit te leggen: daarin staat AANhouden. Er zit een wezenlijk verschil tussen aanhouden en staande houden. Staande houden is een bevoegdheid die een opsporingsambtenaar kan gebruiken om de naam, adres en woonplaatsgegevens van een persoon te vorderen. De persoon hoeft dan niet voorgeleid te worden aan een (hulp)officier van justitie, en hoeft dus niet mee naar het bureau. Aanhouden is om iemand voor te geleiden aan een (hulp)officier van justitie en om verder onderzoek te verrichten zolang die persoon 'wordt opgehouden' (in een cel zit). Over het algemeen wordt de persoon hiervoor naar het politiebureau vervoerd. Het onderzoek kan bestaan uit bijvoorbeeld het afnemen van een verhoor, het onderzoeken of iemand dingen bij zich heeft die in beslag genomen moeten worden, het horen van getuigen etc. De burger mag dus niet iemand STAANDE houden. De burger mag alleen iemand AAN houden en ten spoedigste overdragen aan een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/concrete-betekenis-artikel-53-lid.30244
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja? Wat is er met die vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, oke dat is dan maar net hoe je aanhouden en staande houden definieert. In mijn ogen hou je iemand staande als je hem aanhoud. Maar goed, daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag ging mij erom wat het artikel inhoudelijk inhoud. Als je iemand mag vastpakken en mag tegen houden dan hou je hem toch staande?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, juridische termen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan hou je hem aan. Bij staande houden wordt iemand alleen tegengehouden om zijn naam, adres en woonplaatsgegevens te geven. Bij aanhouden neemt de politie de verdachte mee. Bij het vastpakken heb je het plan om de verdachte over te dragen aan de politie, en hou je hem dus aan. Dit is puur juridische terminologie, geen spreektaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, dat is dus het verschil. Ik bekeek het vanuit de spreektaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed die uitleg

Andere antwoorden (6)

Ja hoor. Mits toegepast geweld wordt gebruikt. Je mag iemand dus niet finaal in elkaar slaan. Dit heet burgeraanhouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor Pruts. Je mag ze totdat de polite komt best even vasthouden. Als je ze maar geen pijn doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet onderscheidt maken in heterdaad en niet op heterdaad.

Iedere opsporingsambtenaar mag een verdachte staande houden (art 52 Sv). Je mag dus niet zomaar als burger een verdachte staande houden. Dit is anders bij heterdaad: dan is een ieder bevoegd een verdachte staande te houden (art 53 Sv). Daarnaast mag je volgens art 55 Sv alleen bij heterdaad van een misdrijf als burger elke plaats betreden om aan een verdachte aan te houden, met uitzondering van een woning (waar wel weer een opsporingsambtenaar mag komen).

Het is dus zeker niet zo dat je zomaar boeven mag vangen, hiervoor moet je iemand op heterdaad betrappen op het plegen van een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ieder is bevoegd om een verdachte AAN te houden op heterdaad, staande houden is een bevoegdheid specifiek toebedeeld aan opsporingsambtenaren. Ook opsporingsambtenaren mogen niet zomaar een woning betreden, ook niet bij heterdaad. Hiervoor is een machtiging nodig in het kader van de Algemene wet op het binnentreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, bij het aanhouden als burger bij heterdaad ik sprak ten onrechte van staande houden. Ook heb je gelijk dat de opsporingsambtenaar een machtiging nodig heeft om een woning te betreden, maar een belangrijke uitzondering hierop is dat bij bij ernstig en onmiddelijk gevaar van personen en goederen niet met binnentreden kan worden gewacht.
Ja hoor, als je lef hebt waarom niet?
Ik heb ooit zelf een boef gevangen, en blijkt dat het een vrouw was die honger had. Toen had wat eten mee gegeven. En toen is die er vandoor...
Ik wou haar bijna neerschieten, toen zei die don't shut don't shut in het turks natuurlijk. hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb eens geholpen om een boef te vangen, dit waren 2 mannen die het nodig vonden om de generator van een kerkgenootschap te stelen die wij net aan het gebruiken waren, we hadden dit dus meteen door en hebben de achtervolging ingezet.
Toen een van de mannen aggresief begon te worden heeft een vriend van me die man behoorlijk hardhandig tegen de grond gewerkt en gezorgd dat ie ook niet meer snel opstond.
Hoewel ik dit te ver vond gaan vond de politie dit maar normaal; "o, hij was agresief, dan heb je niets verkeerd gedaan hoor" was het antwoord terwijd de buren juist hadden gebeld om door te geven dat een man werd mishandeld.. dus blijkbaar mag ook dat zelfs wanneer de boef de eerste klap uitdeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker dat zie je toch in al die programma"s van Peter r de vries

Hij als burger arresteert de burgers ook en belt vervolgens de politie

de juiste procedure