Is de mening van een belanghebbende voor een naamsverandering van een meerderjarige doorslaggevend?

Ik heb begrepen dat voor een naamsverandering van een minderjarige de mening van de andere ouder of belanghebbende gevraagd wordt en als die tegen is de aanvraag wordt geweigerd (mits de minderjarige van 12+ bij de instemming blijft ). Maar als je als meerderjarige (18+) om naamsverandering vraagt en je heet bijvoorbeeld Poepjes of je heb last van psychische hinder en belanghebbende zijn tegen, wordt het dan ook geweigerd of is het belang van de meerderjarige verzoeker doorslaggevend? Hoe gaat Justis hier mee om?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een geslachtsnaamswijziging wordt bij Koninklijk Besluit vastgesteld. Uitsluitend in strikt omschreven gevallen kan iemands achternaam gewijzigd worden. Soms dienst een belanghebbende op de hoogte te worden gesteld. Deze kan tegen het voornemen bezwaar aantekenen bij de Minister voor Rechtsbescherming. Indien de bezwaarde het niet eens is met de beslissing op het bezwaarschrift, kan hij in beroep gaan bij de sector bestuursrecht van de rechtbank.
Als de bestuursrechter het beroep afwijst kan de bezwaarde nog in hoger beroep bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Deze heeft het allerlaatste woord.
tinus1969
5 jaar geleden
Wat is de achtergrond? Gaat het om een naamsverandering na een scheiding?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag is duidelijk en helder, het gaat om geslachtsnaamverandering van een 18+ jarige wegens onwelvoeglijkheid van de naam of psychische hinder en de mate van invloed van belanghebbenden.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik vind de vraag uiterst verwarrend. Het antwoord erop kan ik al helemaal niet volgen (ik zie nou niet of er nu "ja" of "nee" uit moet blijken, of dat de vrager er bijvoorbeeld helemaal naast zit met de beweringen die deze doet). Misschien dat de vrager even een geval of twee kan fingeren. Wat ik lees als crux van de vraag: Maakt het voor een geslaschtsnaamwijzigingsverzoek uit of de aanvrager minderjarig/meerderjarig is? M.a.w." Is er een grotere kans op een toewijzing als de vrager meerderjarig is?" Dat is vooral een issue bij A1-A3 https://www.justis.nl/binaries/WEB_107695_Brochure_Naamswijziging_tcm34-295232.pdf Maar de vraag wordt zo verwarrend op het moment dat de vrager opeens over psychische hinder begint (waarbij leeftijf en andere ouder/belanghebbende(n) weinig. @vrager kan je precies aangeven welk nummer of welke nummers je het hebt. A1, B1, B7? Dat maakt het antwoorden makkelijker.

Antwoorden (1)

Justis onderscheidt verschillende soorten verzoeken voor het wijzigen van de geslachtsnaam van een meerderjarige. Elk type verzoek heeft een eigen code, variërend van B1 t/m B13 en voorwaarden, er valt veel te kiezen en te worden afgewogen om welke redenen men een achternaamswijziging aan wil vragen. De kosten zijn niet gering, € 835,-- en dat is zonder advocaat.
Een aanvraag tot het wijzigen van een achternaam moet worden ingediend bij Justis, die namens de minister voor Rechtsbescherming beslist of de achternaam mag worden gewijzigd.
Als u vindt dat uw achternaam onwelvoeglijk is of bespottelijk kunt u een wijziging aanvragen. De aanvraag wordt beoordeeld door het ministerie van Justitie en Veiligheid. Als voorwaarde geldt ook dat een ieder die deze achternaam heeft, deze als bespottelijk of onwelvoeglijk ervaart. Bij de naam Poepjes zal een wijziging verkrijgen niet makkelijk zijn aangezien er in Nederland legio personen zijn met deze achternaam.
Voor een oogarts die Schele heet, ligt het weer anders.
Dan kunt u verklaren dat u psychische hinder hebt vanwege een onwelvoeglijke naam. Er dient dan een medische procedure te worden gevolgd die voor de aanvrager niet makkelijk is, vaak zelfs zeer belastend.
Er dient bij de aanvraag een medisch rapport te worden ingediend waaruit moet blijken dat het hebben van de naam de persoon ernstig in zijn gezondheid schaadt. Belanghebbenden, meestal degenen van wie men de naam draagt, dienen op de hoogte te worden gesteld. De inhoud van het medisch rapport is doorslaggevend.
Als een verzoek tot achternaamswijziging is afgewezen, kan men een bezwaarschrift sturen naar Justis ,t.a.v. Team Verlening & Toetsing
Postbus 20300
2500 EH Den Haag
Hoe Justis omgaat met de aanvraag voor geslachtsnaamverandering?
Toestemming wordt zeer mondjesmaat verleend wegens het maatschappelijke belang om namen zo min mogelijk te veranderen. Het individuele belang dient afgewogen te worden tegen de belangen van de Staat bij geoorloofde namen en een zo hoog mogelijk naamsconsistentie.
Laat ik het een keer populair verwoorden: een aanvraag moet voldoen aan strenge en strikte voorwaarden, vaak wordt een verzoek afgewezen met als reden: het verzoek tot wijziging dient geen rechtens te respecteren belang.
Dat is juridische taal voor bekijk het maar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij de aanvraag wegens psychische hinder van de geslachtsnaam, worden de belanghebbenden op de hoogte gesteld. Ook al is een belanghebbende tegen, alleen de inhoud van het medisch rapport is doorslaggevend voor de beslissing van de Minister van Rechtsbescherming, niets en niemand anders.
Blijft een belanghebbende achteruitslaan, dan gaat deze maar in beroep, tot aan de Raad van State toe. Deze heeft het allerlaatste woord.