"De straf is ... jaar/maanden of een geldboeten uit de ... categorie." Is dit een keuze die je zelf mag maken?

Er staat vaak in het wetboek "de straf is ... jaar/maanden of een geldboeten uit de ... categorie." Is dit een keuze die je zelf mag maken? Of bepaald de rechter dit voor je? Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (6)

Als je een boete opgelegd krijgt, heb je inderdaad vaak de keuze, betalen of alternatieve straf (zitten). Een celstraf kun je niet afkopen.
jc54
14 jaar geleden
Een gevangenisstraf kun je niet omzetten in een geldboete. Andersom kan wel: als je een geldboete krijgt opgelegd en die wil je niet betalen, mag je gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je boetes moet zitten , mag je ze daarna alsnog betalen zo niet dan kunnen ze je zo weer vastzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou wel makkelijk zijn voor rijkestinkers. Als het in het wetboek staat vermeld, dan is het zo dat de rechter je een gevangenisstraf kan opleggen of een boete afhankelijk van het feit.

De uitspraak van de rechter kan weleens zijn dat ze je een geldboete oplegger en als je die niet betaald ga je zitten. Daarin kan je wel kiezen wat je doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah precies dat leek mij ook al.
Indien je gedraging onder een delictsomschrijving valt, geeft een delictsomschrijving de maximum gevangenisstraf of geldboete. Rechter heeft keuze in deze straffen, sterker nog hij kan zelfs in uitzonderlijke gevallen een strafbaarheidsverklaring zonder strafoplegging uitspreken.

Dit alles moet onderscheiden worden van een transactievoorstel van de officier van justitie. Dit betekent dat wanneer je, op voorstel van de officier, een bepaald bedrag betaalt je niet meer vervolgd zal worden (eigenlijk is dit elke boete). Alleen indien er alleen slechts een geldboete op het delict staat, mag een officier van justitie, niet weigeren op een aanbod van transactie van de verdachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bepaald de rechter. Als je het boetebedrag niet wilt betalen, zullen ze het van je vorderen dmv loonbeslag oid. Als het moeilijk voor je is om een groot bedrag ineens te betalen,
kun je vragen het in termijnen te doen. Maar zij hoeven daar niet mee accoord te gaan.