Zijn resoluties van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties direct verbindend?

Zo ja, op grond van welk wetsartikel dan wel uitspraak.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Antwoorden (1)

Er zijn twee soorten resoluties van de Veiligheidsraad:
voorstellen en besluiten.
Resoluties van de Veiligheidsraad, die besluiten zijn, zijn wel bindend voor de leden van de Verenigde Naties.
Alleen een resolutie van de Veiligheidsraad, die een besluit is en overeenkomstig hoofdstuk VII van het Handvest van de Verenigde Naties is aangenomen is bindend; wanneer negen of meer leden van de Veiligheidsraad voor de resolutie hebben gestemd, en geen van de permanente leden van de Veiligheidsraad tegen de resolutie heeft gestemd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op basis van art. 103 VN-Handvest gaan de bepalingen uit het Handvest boven de verplichtingen die lidstaten hebben op basis van andere verdragen. Sinds de toetreding van Zuid-Soedan in 2011 zijn 193 staten partij bij het Handvest.

Toegevoegd na 11 minuten:
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is op basis van het Handvest van de VN verantwoordelijk voor het handhaven van vrede en veiligheid in de wereld. Deze raad bestaat uit vijftien leden, waaronder vijf permanente leden:
Groot-Brittannië, Frankrijk,de Verenigde Staten van Amerika,China en Rusland.
De vijf permanente leden van de Veiligheidsraad zijn allemaal nucleaire machten. De overige tien leden worden telkens voor een periode van twee jaar gekozen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Hiervoor geldt een verdeelsleutel: vijf Afro-Aziatische staten, twee Latijns-Amerikaanse staten, twee West-Europese staten en één Oost-Europese staat. Elk jaar worden er vijf nieuwe landen gekozen
Volgens het Handvest moeten alle lidstaten de besluiten van de Veiligheidsraad aanvaarden.