Is een notenfabrikant aansprakelijk als je je tand stukbijt op een harde schil van een walnoot?

Of is dat gewoon iets wat nou eenmaal weleens kan gebeuren en je daar als consument rekening mee moet houden dat er die in kunnen zitten?

Toegevoegd na 2 dagen:
Misschien niet onbelangrijk: het betrof geen hele walnoten maar het is de noten melange 'studentenhaver'.

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Amadea
8 jaar geleden
Voor zover ik weet gebeurt dat niet met walnoten maar wel met kersenpitten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Staat op de verpakking vaak een waarschuwing dat er nog wat in kan zitten, zoals bijvoorbeeld ook bij vis (kan nog graten bevatten)
erotisi
8 jaar geleden
ic niet
ronron1212
8 jaar geleden
Zo wel makkelijk is iedereen verantwoordelijk behalve jij. Jij moet gewoon oppassen wat je in mond stopt.

Het beste antwoord

Nee, de leverancier is niet aansprakelijk. Het is nu eenmaal niet de bedoeling dat je de schil probeert op te eten.

Toegevoegd na 3 dagen:
Een noot is een natuurproduct, en naar mijn mening is het voorzienbaar dat er een hard stukje schil aan zit. Dat valt dus binnen de risicosfeer van de consument. Een kiezelsteen in het brood zou van een andere orde zijn. daar hoef je niet op bedacht te zijn.
In hoeverre gevolgschade dan voor rekening van de leverancier komt blijft echter nog wel de vraag. Hoe ga je immers bewijzen dat je juist daarop je kies hebt gebroken? En dat die steen echt in het brood zat?
Samengevat: de leverancier moet wel heel onzorgvuldig zijn geweest wil er sprake zijn van aansprakelijkheid, en vervolgens sta je met lege handen als hij e.e.a. simpelweg ontkent.
Juridisch kun je daar je tanden op stuk bijten, om maar een woordspeling te gebruiken.
teusvh
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, geweldig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad je eigen risico.