Geldt een treincoupé als openbare ruimte?

Mede gelet op het gegeven dat de vervoerders private bedrijven zijn

Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er gewoon normaal gedaan wordt is deze vraag niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juridisch niet, praktisch vaak toch weer wel. (dit ook om mijn vorige reactie wat te relatieveren)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zoiets als: is stelen een misdaad?
Als gewoon niemand steelt, is deze vraag niet relevant.
Ruimtes zijn omschreven in de wet om te kunnen bepalen wie aansprakelijk is bij inbreuk op rechten. Ook als iedereen normaal doet kan het belangrijk zijn om te weten wie aansprakelijk is bij incidenten.

Het beste antwoord

Een treincoupé is geen openbare ruimte in de zin van artikel 141 Wetboek van Strafrecht. Het is niet een voor ieder toegankelijke ruimte.
Zie uitspraak HR BQ3681 Geweldpleging hoeft niet per se in openbaar

De tenlastelegging is toegesneden op art. 141, eerste lid, Sr. Daarom moet de in de tenlastelegging en de bewezenverklaring voorkomende term “openlijk” geacht worden aldaar te zijn gebezigd in dezelfde betekenis als daaraan toekomt in dat artikel.
In de toelichting op het middel wordt gesteld dat “de handelingen die aan requirante ten laste zijn gelegd zouden zijn gepleegd in de treincoupé en een treincoupé niet een openbare ruimte is in de zin van artikel 141 WvSr, immers niet gezegd kan worden dat een treincoupé een voor een ieder toegankelijke ruimte is”. Het middel berust derhalve kennelijk op de opvatting dat voor “openlijke” geweldpleging als bedoeld in art. 141, eerste lid, Sr is vereist dat die geweldpleging plaatsvindt in een openbare of een voor ieder toegankelijke ruimte.

Toegevoegd na 17 minuten:
De openbare ruimte is de ruimte waar je kunt zitten, rondhangen, verblijven zo lang als je wilt. En je hoeft er niet voor te betalen. Het is een ruimte die geen particulier bezit is, waarop geen enkele groep het exclusieve recht heeft, of kan claimen. In de openbare ruimte kom je elkaar tegen, of je wilt of niet. Je hoeft aan niemand formeel toestemming te vragen om de ruimte te betreden, als doorgangsruimte te gebruiken, als plek om te zitten, anderen te ontmoeten, zaken te doen of rond te kijken. Zo vaak je wilt, dag en nacht, zomer of winter, zwart of wit, man of vrouw, jong of oud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Zo lang als ik wil op de snelweg zitten? ;-)

Andere antwoorden (1)

Nee, want je kan er alleen (legaal) komen (of legaal verblijven) als je een treinkaartje hebt gekocht of je reis op een andere manier hebt betaald.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als de kaartjesautomaten kapot zijn en er is geen conducteur aan boort is het wel openbare ruimte?
Antoni
7 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. De regels waarin staat vermeld dat je over een geldig vervoerbewijs moet beschikken, gelden dan nog steeds.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd, een toilet blijft een toilet, ook al is de spoeling kapot ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar toch zit je dan legaal zonder treinkaartje in de trein. (de conducteur heeft er een formulier voor, maar als die er niet is..)
Dit zijn natuurlijk niet geheel serieuze reacties. Een deel met een knipoog, maar ook om aan te geven dat de definitie soms lastig uit te leggen is.