Stel dat ik na een avondje stappen heel erg moe ben en ergens in een openbaar grasveldje in slaap val, ben ik dan strafbaar bezig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Sinds 1 januari 2008 bestaat de Wet op de Openluchtrecreatie niet meer. Landelijk is er dus niks meer, wat buiten slapen verbied.

Wel kan een gemeente in de APV regelen dat dit buiten slapen niet is toegestaan. Het is dus afhankelijk per gemeente of dit is toegestaan.

In de model APV voor Nederlandse gemeenten staat het als volgt verwoord:
"Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf
kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden
buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het
bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd."

Het artikel spreekt over kampeermiddelen. Dus als je geen tent of slaapzak gebruikt, mag je gewoon op het gras gaan slapen.

Kijk het APV van jouw gemeente even na op dit punt, zodat je zeker weet of het wel of niet verboden is. Welterusten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is het niet strafbaar, je plaats namelijk geen kampeermiddelen als je klaar bent met stappen; ik neem in ieder geval aan dat je geen tent meeneemt naar de kroeg. Je mag dus in feite gewoon in het gras gaan liggen slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al zijn er weinig mensen die zo moe zijn dat ze op het gras gaan slapen. Die zorgen gewoon dat ze thuis komen. Vrijwel alleen mensen met drank en of drugs op maken dat soort keuzes en dan val je onder openbare dronkenschap. Dan mag het dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je inderdaad gelijk in Mokummer, als jij rondom een uitgaansgebied in het gras ligt te slapen zal de politie het niet op prijs stellen.

Andere antwoorden (2)

Technisch gezien wel. Dit is hetzelfde als een zwerver die op een bankje in het park slaapt. Dit mag niet. Echter ziet een agent dit over het algemeen door de vingers zolang het geen gevaarlijke situatie oplevert.

Echter is dit wel gevaarlijk voor jezelf, met name in de winter, wanneer de kans op onderkoeling groter wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen directe bron helaas, echter wel verhalen gehoord van mensen die zo terecht kwamen en met een waarschuwing naar huis werden gestuurd/gebracht.
Hangt er van af of het niet het gevolg is van drank en/of drugs gebruik. Dan kun een je nachtje de cel in; en dat moet je binnenkort zelf betalen.