Mag ik mij laten inschrijven onder een andere naam op school?

Hallo iedereen

Binnen een paar maand ga ik naar de hoge school.
Door privé problemen, heb ik mijn naam laten veranderen.
Maar deze procedure is nog altijd bezig.
Ik zou graag op de hoge school al met mijn nieuwe naam rondlopen. Zou het mogelijk zijn om mij te laten inschrijven onder een heel andere naam dan mijn officiele naam? dus bv ik noem jan op papier, en vragen aan de hogeschool om mij bv piet te noemen, ? Kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Antwoorden (11)

Nee, de procedure rond de naamswijziging moet eerst definitief zijn en afgehandeld. Nu bestaat de persoon (/naam) die je later wordt nog niet en dat zal heel veel problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt het probleem wel voorleggen, en dan vragen of ze je willen inschrijven onder jouw gekozen naam.
Nee heb je, Ja kun je krijgen... Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee je mag je niet onder een andere naam inschrijven, je kunt wel met de directeur gaan praten en vragen of de leerkrachten en leerlingen je met je nieuwe naam aan kunnen spreken, dus dat jij met je nieuwe naam wordt voorgesteld. Je mag je roepnaam wel zelf veranderen, maar je achternaam niet, dus als jij Jan Jansen heet, mag jij je wel Piet Jansen noemen, maar niet Piet de Vries.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het zou misschien mogen om mij bv in te schrijven als piet jansen en vragen aan de hogeschool dat op mijn rapport enz Jan jansen mag staan , en dat alle leerlingen mij kennen als jan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat kan
Wanneer je je inschrijft voor een Hogeschool, dan zul je in eerste instantie een kopie van je ID/paspoort mee moeten sturen.
Dus je loopt dan vanzelf al tegen dat probleem aan.

Je kan het best een afspraak maken op de Hogeschool en je probleem voorleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat het om je voornaam gaat? Dat kan prima hoor....mijn officiële naam is Marina, dat staat ook op mijn legitimatie, maar ik noem mezelf Miranda! Gaat mijn hele leven al goed....ken veel meer mensen die dat doen, bijv: een meisje heet Gertruida op haar paspoort, maar noemt zichzelf Trude! Je kunt je toch ook gewoon inschrijven met je officiële naam, maar jezelf voorstellen met je nieuwe naam!! Ik zie het probleem niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voornaam kan je zonder problemen veranderen. Je vult namelijk wel je officiële naam in, maar er is ook altijd een mogelijkheid voor een roepnaam. Als er alleen om je naam gevraagd wordt, vul je je naam in die je graag wil, zeg maar je roepnaam. Ikzelf heb me ook met een andere naam op een Hogeschool geregistreerd dan mijn officiële naam. Dat was geen enkel probleem en de leraren en de mede-studenten gebruikten alleen de naam die ik zelf opgegeven had.

Je achternaam is een ander verhaal. Dat kan niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriendin van mij had hetzelfde "probleem". Op officiële papieren moet je originele naam vermeld zijn, maar als jij doorgeeft aan de leerlingenadministratie dat je piet genoemd wil worden nemen ze dit vaak wel over. Zeker een Hogeschool zal vaker hiermee te maken hebben gehad. Bel en overleg.

Nog even een tip voor als je naam (ik neem aan achternaam) officieel is goedgekeurd: deze zul je aan allerlei instanties moet doorgeven (bank, verzekering etc, etc) geef een termijn aan waarbinnen je dit geregeld wilt hebben. In een nette brief natuurlijk een zin als: helaas ben ik genoodzaakt na (datum) brieven die gericht zijn aan (vorige) naam, niet te accepteren en retour afzender te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en Nee. Officieel kan het niet. De school moet jouw gegevens ook doorgeven aan het ministerie voor hun interne financiering. Ook zullen zo jouw gegevens niet overeenkomen met de gegevens die je nodig hebt voor bijvoorbeeld de studiefinanciering.
Zij moeten dus beschikken over jouw officiële naam.
Maar je kunt ze wel de situatie voorleggen en vragen of je op de klassenlijsten etcetera wél met de door jou gekozen naam genoemd kunt worden. Dat behelst voor hen dan wel wat administratieve omwegen maar wellicht willen ze je hierin tegemoet komen.
Als ze dat niet willen kun je per vak aan de leerkracht vragen of ze je voortaan "Pietje Bel" willen noemen in plaats van "Pietje Tel", ik vermoed dat de meeste leerkrachten hier wel aan mee willen werken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt af van de meewerkendheid die een opleiding geeft. Ik heb geen problemen gehad en kon altijd onder een andere naam terecht op de school, zolang de naamswijziging maar is geregeld op het moment dat je een examen moet doen. Dus neem de papierwinkel maa naar de door jouw gekozen school en ga een gesprek aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als de naamwijziging niet gebeurt is als ik examens moet doen wat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zal op je diploma de naam staan zoals je op dat moment staat ingeschreven bij de gemeente.
Zoals anderen al hebben geantwoord: officieel inschrijven mag alleen met je officiele naam. Maar als jij in een gesprek met iemand (je mentor bijvoorbeeld, of een directeur) uitlegt waarom jij graag met een andere naam bekend wilt zijn op school dan zullen ze daar vast aan mee willen werken.
Ik werk zelf op het voortgezet onderwijs en bij ons komt het ook wel voor dat leerlingen (meestal vanwege echtscheiding en/of problemen in de familie) onder een andere dan de officiele naam geregistreerd willen zijn en daar doen we nooit moeilijk over. Een andere school is een heel goed moment om je nieuwe naam te gaan gebruiken.
Ik hoop voor jou wel dat de naamsverandering afgerond is als je je diploma krijgt, want daar moet echt je officiele naam op!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat zou er dan gebeuren met bv je studentenkaart gaat je officiele naam daar opstaan, en brieven die ik krijg van de school gaat mijn officiele naam daar ook opstaan? en wat voor de examens? moet ik mijn officiele naam dan gebruiken of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dat soort officiële documenten komt wel je officiële naam te staan. Dus als je je diploma krijgt komt daarop je officiële naam van dat moment te staan, die dan dus hopelijk officieel gewijzigd is!
Maar op school zelf, dus in de klas enzo, kan wel rekening gehouden worden met je voorkeur. Als bijvoorbeeld je naam nu nog "Jan de Vries" is en je gaat over een tijdje "Jan Dijkstra" heten, dan kan je op school alvast Jan Dijkstra genoemd worden. Maar op je OV-studentenkaart en op andere officiële post zal dan nog "Jan de Vries" staan. Pas als je naam officieel gewijzigd is komt die naam ook op officiële documenten te staan.
Als ik jou was zou ik het zo snel mogelijk eerlijk bespreken met iemand van school die je vertrouwt!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dus in principe als ik examens moet doen moet ik mijn officiele naam daarop schrijven dus sowieso alle professoren gaan weten hoe dat ik officieel noem, ook al gebruik ik een roepnaam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Alle" professoren is wel heel veel. Bij ons op school worden de diploma's uitgereikt door één of twee docenten en die zien dan inderdaad de echte naam. Sommige leerlingen hebben aparte namen: officieel Adrianus terwijl hij Arie wordt genoemd. Of Marchje Antje die Marja wordt genoemd. Op hun diploma moet de officiële naam staan omdat het document anders niet geldig is. Maar dat betekent nog niet dat alle docenten die echte officiële namen hardop zullen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En trouwens: jij schrijft die naam niet op het diploma, die naam wordt door de school op het diploma gezet. Jij hoeft het alleen te ondertekenen.
Officieel inschrijven onder een andere naam kan natuurlijk niet. Ik ken wel iemand die op de lagere school een andere naam kon gebruiken, maar op een HBO zal dat niet gaan. Zou ook problemen opleveren met je studiebeurs lijkt me.