Mag een drone in beslag genomen worden door de douane?

Ik ben een paar weken geleden naar Macedonië gegaan voor een weekend, aangekomen en veilig geland zijn we er eindelijk, alleen nog even door de bagagecontrole door de douane. Wanneer ik mijn drone afgaf zijden ze dat deze niet is 'declared' (aangegeven) terwijl ik zelfs de officiële papieren had van 'eu declaration of conformity' van deze drone, toen ik mijn papieren afgaf moesten we uren lang wachten, 6 uur lang om precies te zijn. De redenen was dat onze drone een waarde had van 2099,- euro en de toegestane waarde mag maximaal 350,- euro zijn. hierdoor werd mijn drone in beslag genomen en daarboven hadden ze mijn paspoort afgepakt, ik kreeg hem pas terug wanneer ik 600,- euro betaalde. dat is pech, vakantie weg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dus, volgende keer drone thuis laten en gewoon lekker op vakantie gaan.

Antwoorden (2)

De verklaring die je bij je had geldt voor Europa. Jouw drone MAG binnen Europa gebruikt worden. Als je een drone invoert in een land gaat het om de WAARDE van de drone. Elk land stelt regels aan wat MAG en wat MOET. In jouw geval MOET je de waarde van de drone aangeven bij de douane want de WAARDE is groter € 350 en is het de vraag of je de drone MAG gebruiken.

Dus ja: jij hebt de drone niet aangegeven terwijl hij meer dan 350 Euro waard is en dan mag de douane beslag leggen en zelfs het eigendom van je afnemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een paspoort is: Eigendom der Nederlande Staat en mag worden ingenomen maar niet worden afgepakt. (Bron: paspoort)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Macedonië is nog geen lid van de EU; het is slechts kandidaat-lidstaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Unie#Toekomstige_uitbreidingen . Ik betwijfel trouwens of een Declaration of Conformity iets zegt over het waar dan ook mogen vliegen met een drone; daar zijn vaak veel strengere nationale regels voor, die per land kunnen verschillen. Een Declaration of Conformity voorkomt dat anonieme fabrikanten onveilige spullen op de markt brengen en men later nergens verhaal kan halen.
Met een apparaat dat niet uit zichzelf in de fik vliegt kun je nog steeds luchtvaartvoorschriften overtreden. Sommige overheden hebben nog moeite om hier handhaafbare regels voor te bedenken. Technische ontwikkelingen gaan sneller dan jurisprudentie. Maar goed, als je het apparaat al aan de grens moest afgeven, dan kom je niet eens aan het nalezen en naleven van eventuele luchtvaartreglementen toe.
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling: een 'eu declaration of conformity' of CE-markering, betekent dat een bepaald apparaat voldoet aan bepaalde technische eisen die in de wet zijn vastgelegd. Dan gaat het inderdaad om zaken als dat een elektrisch apparaat niet zomaar kortsluiting veroorzaakt of in brand vliegt, of dat (heel andere voorbeeld) een injectiespuit van 10 ml ook werkelijk 10 ml bevat.
Dat zegt verder HELEMAAL NIETS over de vraag of je zo'n apparaat zomaar mag kopen, bezitten, gebruiken, in- en uitvoeren, etc etc etc
Hallo,

Was het een nieuwe drone of een die duidelijke gebruikssporen had?

Volgens mij is de 350 euro limiet voor NIEUWE items die je invoert, en niet voor "persoonlijke bagage", waaronder volgens mij een gebruikte drone zou vallen.

Anders zou iedereen bij aankomst in Macedonie zijn laptop , telefoon ect etc moeten aangeven want tegenwoordig is bijna alles meer dan 350 euro waard.

Ik hoop dat iemand hier een zinnig antwoord op heeft?

Het is mij overigens niet duidelijk of deze 350 euro alleen voor inwoners van Macedonie geldt, of voor iedereen.

Dit is een link naar de officiele website van de Macedonische doaune: http://www.customs.gov.mk/en/DesktopDefault.aspx?tabindex=0&tabid=333

Zie ook deze brochure van dezelfde website: http://www.customs.gov.mk/en/Uploads/Brosura%20Carina%20EN%20(2).pdf

De regels omtrent de invoer van drones zijn nogal onduidelijk. Het is best mogelijk dat je slachtoffer bent geworden van corruptie, zie hier een recente discussie gestart door iemand die hetzelfde als jou is overkomen: https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g295109-i8578-k10004858-Macedonia_customs_warning_declare_everything_and_anything-Republic_of_Macedonia.html

Groeten,
Dennis