Ik liep vandaag langs een afroshop. Daar hing een briefje met: gezocht, donker meisje voor 10 à 15 uur per week.

Wat ik me afvroeg. Kan dit bedrijf aangeklaagd worden voor discriminatie? Niet dat ik t van plan ben, maar vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezocht waarvoor precies? Als ze een proefmodel zoeken voor leerling-kappers om te leren invlechten e.d. met afro-haar, zal het wel een donker meisje moeten zijn.

Het beste antwoord

Veel mensen wanen in het misverstand dat discriminatie verboden is. Echter is vandaag nog eens duidelijk geworden dat het verbod op discriminatie niet absoluut is (zie hoofddoekverbod scholen - nu.nl).

Als ik uitga van de feiten van de casus die jij schetst mag dit wel namelijk, er is een gerechtvaardigd doel: het in stand houden van het afro imago. Voorts zou een beroep op positieve discriminatie mogelijk zijn.

Dus om antwoord te geven op je vraag: dit bedrijf kan aangeklaagd worden, maar het de klacht zal waarschijnlijk geen gevolgen hebben voor het bedrijf op basis van de feiten zoals jij ze schetst. Zie hieronder de link naar de beperking van het grondrecht, de algemene wet gelijke behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Interessant.
Drepolli
13 jaar geleden
Ik verbaas mij altijd over die kromme wetten waarbij iets wat niet mag opeens wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
degene die een min geeft mag zich even komen verklaren.

Andere antwoorden (7)

Misschien dachten ze dat een donker meisje meer verstand heeft van afro haren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zal de insteek wel zijn, maar dan is het toch nog discriminatie?
Dit is inderdaad een vorm van discriminatie, die hen een boete op kan leveren. Zowel het nadrukkelijk vermelden van geslacht als huidskleur is verboden.
We zou het mogen als ze bijvoorbeeld zeggen:
"Kassière gezocht voor 10 à 15 uur per week. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een vrouw of persoon uit een etnische minderheid"
Dit zijn de twee groepen waar positieve discriminatie is toegestaan, maar dan nog mogen zij alle andere sollicitatie niet per definitie uitsluiten. Als een ander duidelijk beter geschikt is voor de functie kan dit problemen opleveren.
Het zou nog beter werken als je het spreken van een bepaalde taal in de functieomschrijving opneemt, dan filter je ook, maar niet onlosmakelijk op afkomst.

Toegevoegd na 12 uur:
BW7:646 Wet op gelijke behandeling lid 4
laat ons zien dat "hiervan mag worden afgeweken indien het bedingen betreft die... in een bevoorrechte positie beogen te plaatsen ten einde nadelen op te heffen of te verminderen en het onderscheid in redelijke verhouding staat met het doel"

In andere woorden: positieve discriminatie mag.
Vragen een een blanke man mag absoluut niet, want zowel 'blank' als 'man' is geen benadeelde positie op de arbeidsmarkt.
Je mag niet stellen dat je een donker meisje wil omdat zij waarschijnlijk meer weet of omdat de klanten dat leuker vinden, maar je mag wel noemen dat je haar aanneemt over anderen om de positie van de vrouw en haar etnische minderheid op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Politiek correct en omslachtig, maar dat is met recht vaak het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van positieve discriminatie wist ik niet. Het klinkt in elk geval stukken beter zoals jij de vacature omschrijft. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook positieve discriminatie is discrimatie.
Ik denk niet dat je hier kunt spreken van discriminatie, omdat er een duidelijke link is met de doelgroep van de zaak. Een donker meisje zal meer begrijpen van de leuke en lastige kanten van het hebben van afro-haar, en daarom meer geschikt zijn om in die zaak te werken. Een leuk blank meisje kan er misschien ook wel verstand van hebben, maar mogelijk zal ze bij de klanten toch wat afstand oproepen: wat weet zij er nu van?
Ik vergelijk het met een kledingwinkel in grote maten, daar staat ook vaak iemand die zelf flink is. Ik vind dat prettig, als ik met mijn maat kleding uit wil zoeken word ik liever niet geholpen door een 'maatje 36'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzich snap ik het wel. Vraag me alleen af hoe er gereageerd zou worden als het andersom was ;) 'blablabla' winkel zoekt blank meisje'. Reken maar dat je de poppen aan het dansen hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klinkt toch ook niet. Ziet er echt niet uit zoals het daar hangt.
Een afroshop is gespecialiseerd in o.m. afrokapsels. Dan is het toch een volstrekt logische zaak dat ze een donker meisje als model vragen. Ik ga er tenminste van uit, dat het om een model gaat en zo niet,zal ze donker moeten zijn om in het profiel te passen. Niks mis mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is geen discriminatie. Ik denk dat ze een donker meisje zoeken omdat het beter bij het bedrijf past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een niet politiek correcte advertentie
maar wie stoort zich daar nu aan in dit geval ?