Waarom worden teams/clubs gestraft wanneer hun aanhangers zich misdragen? De reglementen van de KNVB geven hierover geen duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Door de club te straffen straffen ze ook de aanhangers wedstrijden spelen zonder publiek. Kan de aanhang niet kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak worden boetes opgelegd. Daarmee zal je de relschoppers e.d. niet veel pijn doen.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja maar daarbij wordt de club wel gestraft en dat is voor een club reden om eens goed te praten of op een andere manier aan hun volgers duidelijk te maken dat het zo niet kan.

Het beste antwoord

Uitgangspunt is dat een ieder die betrokken is bij de voetbalsport in Nederland - en niet in de laatste plaats het publiek - er belang bij heeft dat voetbalevenementen op een ordelijke en veilige wijze verlopen. Gedragingen van personen (alleen of in een groep) die de openbare orde en/of de veiligheid bij voetbalevenementen verstoren dan wel in gevaar brengen, zijn schadelijk voor het aanzien en het belang van het Nederlandse voetbal. Teneinde een ordelijk en veilig verloop in de ruimste zin van het woord te kunnen bewerkstelligen en een dergelijk onordelijk en onveilig gedrag bij voetbalevenementen te kunnen beteugelen, heeft de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (de KNVB) standaardvoorwaarden opgesteld die strikt dienen te worden nageleefd. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Utrecht onder nummer 181/2002.

In die voorwaarden staat o.a.:
8.5 Het is verboden zich in het stadion te gedragen op een wijze die anderen als provocerend, bedreigend of beledigend kunnen ervaren. Voorts is het verboden enig gevaar voor de gezondheid en/of de veiligheid van zichzelf of anderen te scheppen dan wel aan anderen schade toe te brengen.
En dan artikel 10: Sanctie
10.1 Een ieder die handelt in strijd met de standaardvoorwaarden dan wel ten aanzien van wie een vermoeden bestaat dat hij/zij zich schuldig maakt aan voetbalgerelateerd wangedrag dan wel zich zodanig heeft gedragen dat daardoor het aanzien en/of het belang van het voetbal wordt geschaad, kan door stewards het beveiligingspersoneel en/of de politie zonder voorafgaande waarschuwing:
- de toegang tot het stadion worden geweigerd;
- uit het stadion worden verwijderd; dan wel
- worden overgedragen aan de politie.
10.2 De KNVB is gerechtigd om, met inachtneming van de voor het betreffende seizoen vastgestelde richtlijn termijn stadionverbod, welke is in te zien en te downloaden op http://www.knvb.nl , (landelijke) stadionverboden op te leggen.

Dus:
Een voetbalclub heeft als opdracht ervoor te zorgen dat tijdens en na een wedstrijd maatregelen worden genomen die de kans op misdragingen van de aanhang te verwaarlozen maken. Stewards moeten reageren als er bijvoorbeeld een supporter over het hek klimt, en de identiteit achterhalen van gooiers van vuurwerk. Wanordelijkheden moeten worden voorkómen. Is dat duidelijk niet gebeurd, dan wordt de voetbalclub daarvoor verantwoordelijk gehouden en volgt er straf.
Amadea