Heb ik recht op loon voor een aan werk gerelateerde informatieavond?

Ik heb een 0 urencontract. Mijn werkgever verplicht mij om te komen, mag dat? Ik krijg er niks voor.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Met het nul-urencontract sluit de werkgever met de werknemer een arbeidsovereenkomst af maar regelt hierin geen vaste werkuren. In plaats daarvan, is in het nul-uren contract geregeld dat hij de werknemer flexibel oproept. Als de werkgever de werknemer oproept, moet hij verplicht op het werk verschijnen. De werkgever betaalt alleen loon over de uren die de werknemer werkt. Deze afspraak moet expliciet op papier staan in de arbeidsovereenkomst staan.
Waar het bij de vraag om gaat is of het werknemersbegrip van de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit (ATW) van toepassing is en er sprake is van een gezagsrelatie .
Met andere woorden: is de 'deelname verplicht', dan maakt dat de uren tot arbeidstijd en de eventuele bijbehorende reisuren eveneens en dienen betaald te worden.