Wie is er verantwoordelijk voor beschadigingen of diefstal bij verplicht gebruik van een garderobe of tassenstalling?

In een vraag eerder vandaag gesteld zegt iemand dat hij verplicht zijn tas moet afstaan bij de Albert Heijn.
Er staat niet bij onder welke voorwaarden dit gebeurd. Wie beheert de tas etc etc.

Maar ik vraag me af wie er verantwoordelijk is als er een tas beschadigd raakt, of als er spullen uit gestolen worden. Of zoals bij een verplichte garderobe stel dat er dan een jas kwijt raakt.

Vaak hangen daar van die bordjes dat het bedrijf niet aansprakelijk is. Maar als jij als bedrijf de klant verplicht hier gebruik van te maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Garderobe weet ik toevallig wel zodra jij er voor moet betalen zijn ze ook verantwoordelijk voor jou jas of er nou een bordje hangt of niet. Jij betaalt ze namelijk om je jas te bewaren. Is de garderobe gratis dan is het eigen risico

Garderobe verplicht? Onderneming is aansprakelijk. Van de "horecabelangenclub": "Is uw garderobe gratis en ook niet verplicht dan hangt het van de situatie af wie aansprakelijk is. In de meeste gevallen is er dan geen sprake van een overeenkomst van bewaarneming tussen u en de gast. Het risico van verlies of diefstal is in dat geval voor rekening van de gast. Als een gast verplicht is om zijn jas af te geven ligt de zaak anders. Het maakt dan ook niet uit of men wel of niet heeft betaald voor het gebruik van de garderobe en u kunt dan door de gast aansprakelijk gesteld worden voor de schade. Wat kunt u nu doen om de schade te beperken?     Hang altijd duidelijk zichtbaar een bordje boven uw garderobe waarop u aansprakelijkheid afwijst. Het is niet zo dat u door het ophangen van zo'n bordje met zekerheid alle aansprakelijkheid kunt uitsluiten, maar gasten zullen door dit bordje eerder twijfelen of zij u aansprakelijk kunnen stellen. Daarnaast zet het uw gasten aan het denken over de waarde van de eigendommen die ze bij de garderobe achterlaten. Indien uw garderobe bewaakt is, of indien u de jassen van uw gasten in de zaal aanneemt om ze vervolgens elders op te hangen, valt aansprakelijkheid praktisch niet uit te sluiten (ook al hangt u een bordje op). In een café waar de gast de jas bij binnenkomst zelf in de gang ophangt, kàn de kwestie weer anders liggen. In alle gevallen wordt echter van u verwacht dat u uiterste zorgvuldigheid betracht.     Op het bordje moet staan: "De directie is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies van uw eigendommen" Een bordje waarop staat dat de directie zich niet aansprakelijk stelt voor het verlies van eigendom is fout. U stelt zichzelf immers niet aansprakelijk; dat doet de gast!     Laat de kwestie door uw verzekering oplossen. U voorkomt hiermee dat u met uw gast in conflict komt over de waarde van de verloren goederen en de hoogte van de vergoeding. Uw verzekeraar is immers een expert op het gebied van het bepalen van de hoogte van de vergoeding en de mate van aansprakelijkheid.     Vraag ook altijd naar de aankoopbon van het vermiste goed. Zo kunt u voorkomen dat u een te hoge vergoeding betaalt. Geef aan dat, indien de gast het bonnetje niet kan tonen, u niet de nieuwwaarde van de jas kunt vergoeden. (...)"

Bronnen:
https://www.khn.nl/website/advies/qa/ben-i...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100