Een groepje jongeren heeft mij gefilmd hoe zij een ijsje tegen mijn hoofd gooiden, wat zijn mijn rechten?

Gebeurde in een fast food restaurant, nu je al die filmpjes ziet verschijnen op sites als Dumpert e.d., ben ik bang dat ik daar straks ook tussen sta. Voelt als een complete vernedering. Wat zijn mijn rechten? Of moeten we dit soort dingen in dit digitale tijdperk maar normaal vinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
7 jaar geleden
Wat jammer van dat ijsje! Hadden ze beter aan je kunnen géven om het lekker op te eten....
ronron1212
7 jaar geleden
Aanklagen kun je niet je kunt wel aangifte doen.
Castle
7 jaar geleden
Als je weet wie de dader is dan aangifte doen.

Het beste antwoord

Op de openbare weg en in openbare gelegenheden mag je gefilmd worden, dus in zoverre is dat 'normaal'. Alleen iets naar iemands hoofd gooien en dáár een filmpje van maken, is dat natuurlijk niet. En hoewel je het filmen is toegestaan, rust er wél portretrecht op de beelden en ze mogen daarom niet zomaar gepubliceerd worden. Je moet dan wel een 'redelijk belang' hebben om je tegen publicatie te verzetten, maar dat lijkt me bij zo'n pesterij niet zo moeilijk aan te tonen: je wordt immers belachelijk gemaakt en dat is zo'n beetje het enige doel van het maken van zo'n filmpje.

Je kunt proberen aangifte te doen van dit feit, al weet ik zo niet waar het onder zou kunnen vallen. Van belaging wordt pas gesproken als het gaat om herhaaldelijk inbreuk maken op iemands levenssfeer, dus het zou dan afhangen van de vraag of er sprake is van geweld of niet. Zo niet, dan kan het hooguit een openbare orde-verstoring zijn.

Wil je publicatie voorkomen, dan moet je eerst weten wie deze jongens waren, en dan zelf een advocaat in de arm nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie! Ik ben niet van plan deze jongens aan te klagen, ik weet ook niet wie ze zijn. Als iemand een dergelijk filmpje ergens ziet verschijnen, laat t maar weten. :) Voornaamste reden voor het plaatsen van mijn vraag was de reactie van het personeel, dat er totaal niets op uit deed (nadat ik er melding van had gemaakt). Deed me twijfelen of dit iets normaals is. Maar ik weet nu wat me te doen staat wanneer ik het online zie verschijnen, dank daarvoor voor alle reacties :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In dat geval zou ik een klacht indienen bij het restaurant. Jij was een naar ik aanneem betalende klant en je was hoe dan ook een gast (voor mijn part ging je er alleen naar de WC: je was op hun terrein) dus ze hadden hierop moeten handelen. En ik neem toch aan dat je dergelijk geklooi ook niet wilt hebben in je restaurant?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb inderdaad diezelfde avond (gister) nog een klacht ingediend. Nee, dat zou je toch denken? Ik was altijd een trouwe klant na de borrel, maar zal er nu denk ik niet meer terugkomen.
erotisi
7 jaar geleden
Wat betreft de eventuele strafbaarheid kan gedacht worden aan smaad en belediging. Belediging is opzettelijk iemands goede naam aantasten in woord, geschrift of afbeelding (art. 266 en 271 Sr) zie:
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/smaad-laster-belediging/
https://www.onderwijsconsument.nl/is-pesten-strafbaar/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb totaal geen juridische kennis, maar ik mag toch hopen dat je niet zomaar expres een ijsje tegen iemands hoofd mag gooien? Dat nog afgezien van het filmen.
Op de openbare weg mag je (naam mijn weten) inderdaad filmen, maar mag je ook zoiets, wat alleen maar bedoeld kan zijn als belediging en vernedering, straffeloos filmen? Overigens staat er "Gebeurde in een fast food restaurant". Het was dus niet op de openbare weg, maar IN het restaurant. Verandert dat nog iets aan de zaak?

Andere antwoorden (2)

ga naar de politie klaag ze aan omdat je volgens de wet niet iemand zonder toestemming mag filmen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Is dat zo? Dan zouden er nooit meer straatinterviews gehouden kunnen worden waarop ook toevallige passanten te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Passanten niet, maar degene die geinterviewd wordt moet wel degelijk toestemming hgeven. En dat geld ook voor dit sorot filmpjes; hier kun je absluut aangifte van doen.
Rieneke1
7 jaar geleden
En dan? Dan gaat de politie meteen rennen? :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou,,,,dat zou voor het eerst zijn dan. Maar wellicht kun je op die manier wel proberen het filmpje te laten verwijderen. Moet je echter vrees ik wel een lange adem voor hebben......
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het openbaar mag je filmen, hoe het in een horeca gelegenheid of restaurant zit weet ik niet
ronron1212
7 jaar geleden
Filmpje verwijderen daar is meestal een proces voor nodig en dan nog. Kost heel veel geld en moeite met nul resultaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Materie is veel lastiger dan de enkele zin hier.
Aan de openbare weg heb je in principe niets te zeggen over gefilmd worden. Alleen als je in een heel duidelijke privésituatie zit waar de cameraman doorheen breekt (hij loopt achter je aan de bosjes in waar je nodig moet plassen) zou dat anders zijn. Nee, ook niet op grond van portretrecht: dat gaat over het publiceren van beelden. Dáár zit een belangenafweging in, die kort gezegd neerkomt op de vraag of de publicatiewaarde hoger is dan de privacy van de gefilmde personen.