Ben je bij een offerte verplicht om het product werkelijk te kopen?

kennissen van mij hadden een tijdje terug een offerte voor een keuken laten maken.
Wel getekend onder voorbehoud van financiëring en een bedenktijd van 2 weken.
Toen binnen 2 weken de offerte wilden annuleren was dit niet mogenlijk. Ze moesten een bewijs van de bank hebbben om dit te kunnen doen.
Ze konden er niet onderuit en waren verplicht om voor 75% van het offertebedrag, producten af te nemen in deze winkel.
Kan dit zomaar?
Een offerte is toch geen koopcontract?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn excuus, maar je bent ongelooflijk dom als je je laat vertellen dat een offerte bindend is!

Nee, als het alleen een offerte betreft dan hoef je inderdaad niet te kopen. Echter is het de vraag of je kennissen wel een offerte hebben gekregen of een voorcontract. Een offerte is, quote wikipedia, "een offerte is een formele aanbieding van werkzaamheden". Je tekent dus nog niets. Ik denk dat je kennissen dus niet goed op de hoogte waren wat ze getekend hebben.

Normaal gesproken is een offerte alleen maar een aanvraag voor een prijsopgave. Als je deze niet aanvaardt is er niets aan de hand en kan je er gewoon onder uit. Je hoeft dus dan geen produkten te kopen. Dat zou hetzelfde zijn als je in een winkel vraagt hoe duur iets is en dat je het dan zou moeten kopen. Maar... in jouw vraag lees ik dat ze de offerte hebben getekend. Welliswaar met een voorbehoud, maar toch hebben ze dus die offerte aanvaard. In dat geval is er dus een overeenstemming. Aangezien er een voorbehoud van financiering in staat is het terecht dat het bedrijf bij annulering een bewijs vraagt van de bank waarin staat dat ze geen financiering rond kunnen krijgen. Hebben ze wel een financierign maar willen ze toch niet bij die winkel kopen hebben ze inderdaad een probleem. Er zal ongetwijfeld ook in de voorwaarden staan dat als ze dat niet kunnen laten zien ze verplicht zijn om voor 75% van het offertebedrag produkten te kopen bij die winkel. Ik vrees dat ze hier niet onderuit kunnen komen. Ze hebben er zelf voor getekend namelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100