Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op kort zorgverlof om mijn minderjarige kinderen op te vangen bij ziekte van mijn partner?

Mijn partner wordt 2 weken opgenomen in een kliniek en is niet thuis om de kinderen op te vangen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
684
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee. Uw kinderen zijn niet ziek.
Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In principe heeft u hier het recht op. Zelf ben ik 2 a 3 jaar geleden zelf ook geopereerd hierdoor mocht ik de eerste 3/4 weken niets doen ( toen was ik 17) mijn moeder heeft toen zorgvelof gekregen. Dit is staat in de wazo (wet arbeid en zorg). Maar elke werkgever geeft er een eigen uitvoering aan. Mijn moeder werkt zelf bij personeels zaken en heb het even nagevraagd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De situatie die je beschrijft is anders dan die van de vraagsteller.
Het zorgverlof kun je krijgen wanneer je kind ziek is, zoals in jou geval. Voorwaarden kortdurend zorgverlof.
----Wil je werknemer kortdurend zorgverlof opnemen, dan mag dat alleen wanneer hij de enige is die de zieke op dat moment kan verzorgen. Ook een pleegouder heeft recht op kortdurend zorgverlof, mits hij of zij op hetzelfde adres woont als het pleegkind en er een pleegcontract voorhanden is. ---- De zieke ligt in het ziekenhuis en wordt daar verzorgd.
Je hebt geen rechten op Zorgverlof! Zorgverlof is bedoeld om voor iemand te zorgen die ziek is, niet voor de opvang van minderjarige kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding