Heb ik recht op kort zorgverlof om mijn minderjarige kinderen op te vangen bij ziekte van mijn partner?

Mijn partner wordt 2 weken opgenomen in een kliniek en is niet thuis om de kinderen op te vangen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee. Uw kinderen zijn niet ziek.
Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen

Antwoorden (2)

In principe heeft u hier het recht op. Zelf ben ik 2 a 3 jaar geleden zelf ook geopereerd hierdoor mocht ik de eerste 3/4 weken niets doen ( toen was ik 17) mijn moeder heeft toen zorgvelof gekregen. Dit is staat in de wazo (wet arbeid en zorg). Maar elke werkgever geeft er een eigen uitvoering aan. Mijn moeder werkt zelf bij personeels zaken en heb het even nagevraagd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De situatie die je beschrijft is anders dan die van de vraagsteller.
Het zorgverlof kun je krijgen wanneer je kind ziek is, zoals in jou geval. Voorwaarden kortdurend zorgverlof.
----Wil je werknemer kortdurend zorgverlof opnemen, dan mag dat alleen wanneer hij de enige is die de zieke op dat moment kan verzorgen. Ook een pleegouder heeft recht op kortdurend zorgverlof, mits hij of zij op hetzelfde adres woont als het pleegkind en er een pleegcontract voorhanden is. ---- De zieke ligt in het ziekenhuis en wordt daar verzorgd.
Je hebt geen rechten op Zorgverlof! Zorgverlof is bedoeld om voor iemand te zorgen die ziek is, niet voor de opvang van minderjarige kinderen.