Hoor ik mijn geld terug te krijgen na een mislukte koop op Marktplaats?

Ik heb op Marktplaats een spelletje voor de playstation 1 gekocht, en na de betaling bleek dat de verkoper het spelletje niet meer kon vinden, en Is er gevraagd naar mijn rekeningnummer. Ik heb de verkoper toen bedankt, en mijn rekeningnummer gegeven voor het retourneren van het geldbedrag wat ik naar de verkoper had overgemaakt. Vervolgens heb ik een reactie terug ontvangen dat de verkoper het spel toch had teruggevonden, en op de bus zou doen. Ik heb hierop gereageerd dat ik in de tussentijd al een ander spel had gekocht, en dus graag alsnog het bedrag op mijn rekening teruggestort wilde hebben. Hier kreeg ik de reactie op dat ze hem al op de bus had gedaan, en niet deed aan retourneren. Wie heeft hier gelijk? Wat kan ik doen om mijn geld alsnog terug te krijgen? Zijn hier regels voor? Naar mijn mening heb ik bij het bedankje de koop ontbonden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad heb je inmiddels de koop ontbonden. De verkoper moet het geld terugstorten, je hoort je geld terug te krijgen. Alleen gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde. Als de verkoper het niet wil, loont het niet de moeite om een proces te beginnen. Je zou het spelletje na ontvangst zelf kunnen proberen te verkopen op Marktplaats. Toegevoegd na 4 uur: De overeenkomst is ontbonden omdat de wederpartij in ‘verzuim’ was. Dat is het geval wanneer nakoming onmogelijk was, zoals bij deze verkoop. Dat, nadat je inmiddels een ander spel gekocht had, de nakoming toch mogelijk bleek, verandert hier niets meer aan. Toegevoegd na 1 dag: Omdat er bij dit soort overeenkomsten tussen particulieren in de wet weinig vastgelegd is, zouden bij een theoretische rechtszaak deze argumenten aangevoerd kunnen worden: Argument koper Ik kreeg het bericht dat het spel niet gevonden kon worden. De verkoper verbrak naar mijn mening hiermee stilzwijgend de koopovereenkomst. Door mijn bankrekeningnummer op te geven, gaf ik aan hiermee akkoord te gaan. Argument verkoper Omdat ik het spel binnen enkele uren gevonden had, kon ik redelijkerwijs niet vermoeden dat de koper het spel niet meer wilde hebben. Daarom heb ik het spel te goeder trouw alsnog verzonden.

Bronnen:
http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100