Hoor ik mijn geld terug te krijgen na een mislukte koop op Marktplaats?

Ik heb op Marktplaats een spelletje voor de playstation 1 gekocht, en na de betaling bleek dat de verkoper het spelletje niet meer kon vinden, en Is er gevraagd naar mijn rekeningnummer. Ik heb de verkoper toen bedankt, en mijn rekeningnummer gegeven voor het retourneren van het geldbedrag wat ik naar de verkoper had overgemaakt. Vervolgens heb ik een reactie terug ontvangen dat de verkoper het spel toch had teruggevonden, en op de bus zou doen. Ik heb hierop gereageerd dat ik in de tussentijd al een ander spel had gekocht, en dus graag alsnog het bedrag op mijn rekening teruggestort wilde hebben. Hier kreeg ik de reactie op dat ze hem al op de bus had gedaan, en niet deed aan retourneren. Wie heeft hier gelijk? Wat kan ik doen om mijn geld alsnog terug te krijgen? Zijn hier regels voor? Naar mijn mening heb ik bij het bedankje de koop ontbonden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
fremar
7 jaar geleden
https://forum.snsbank.nl/mijn-sns-sns-mobiel-bankieren-app-69/betaling-terug-draaien-net-gedaan-marktplaats-oplichter-8864#
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het hoort wel, maar zie je geld maar eens terug te krijgen......Marktplaats doe je het best alleen boter bij de vis want als het misgaat kun je meestal fluiten naar je geld.
Vergeet niet dat je met particulieren te doen hebt. die een HELEboel fout gedaan moeten hebben voor er EINDELIJK serieus werk van gemaakt wordt.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt idd geen poot om op te staan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, je hebt geen been om op te staan. Plaats het in de box ervaringen". Veel geleerd voor een klein bedrag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor nu heb je er misschien weinig aan, maar gebruik de volgende keer sowieso PayPal. Dan ben je als koper beter beschermd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees in je Vraag o.a. dat het pakketje al verzonden is. Tussen alle handelingen lijkt weinig tijd te zitten. Alles gaat als een flits heen en weer. Er wordt terecht om je rekeningnummer gevraagd. Je geeft je rekeningnummer op, je krijgt gelijk antwoord dat het is gevonden en inmiddels op de bus is gedaan. Je hebt het pakket dus ontvangen.
SimonV
7 jaar geleden
Weinig tijd? "Ik hierop gereageerd dat ik in de tussentijd al een ander spel had gekocht".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mailtje sturen, smiddags ander spelletje kopen.
Blijft nog steeds de onbeantwoorde vraag: heeft vragensteller nu wel of niet het bestelde spel voor Playstation 1 in zijn bezit.
De verkoper vindt spel terug voordat het geld wordt teruggestort (dat was de verkoper namelijk van plan).
De "tussentijd" kan op een en dezelfde dag zijn. Koop ontbinden per email: Bedankt, hierbij mijn rekeningnummer, ik beschouw de koop als ontbonden.
Dat schept duidelijkheid.

Antwoorden (1)

Inderdaad heb je inmiddels de koop ontbonden. De verkoper moet het geld terugstorten, je hoort je geld terug te krijgen.
Alleen gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde. Als de verkoper het niet wil, loont het niet de moeite om een proces te beginnen.

Je zou het spelletje na ontvangst zelf kunnen proberen te verkopen op Marktplaats.

Toegevoegd na 4 uur:
De overeenkomst is ontbonden omdat de wederpartij in ‘verzuim’ was. Dat is het geval wanneer nakoming onmogelijk was, zoals bij deze verkoop.
Dat, nadat je inmiddels een ander spel gekocht had, de nakoming toch mogelijk bleek, verandert hier niets meer aan.

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat er bij dit soort overeenkomsten tussen particulieren in de wet weinig vastgelegd is, zouden bij een theoretische rechtszaak deze argumenten aangevoerd kunnen worden:

Argument koper
Ik kreeg het bericht dat het spel niet gevonden kon worden. De verkoper verbrak naar mijn mening hiermee stilzwijgend de koopovereenkomst.
Door mijn bankrekeningnummer op te geven, gaf ik aan hiermee akkoord te gaan.

Argument verkoper
Omdat ik het spel binnen enkele uren gevonden had, kon ik redelijkerwijs niet vermoeden dat de koper het spel niet meer wilde hebben. Daarom heb ik het spel te goeder trouw alsnog verzonden.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eens met deze reactie! Ik zou wel een review plaatsen over deze verkoper en hierin *objectief!* vertellen wat je ook hier hebt verteld. Daarmee ben je zelf niet geholpen, maar voorkom je wel dat hij/zij op deze manier doorgaat met handelen. Dit is natuurlijk niet netjes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag in het kort: verkoper vraagt: mag ik uw rekening nummer? ik kan het pakketje niet meer vinden.
De koper geeft rekeningnummer op en bedankt (voor wat?)
Verkoper stuurt bericht terug, ik heb het al gevonden. Het is al op de bus.
Wat is hier niet netjes aan?
SimonV
7 jaar geleden
Zodra de verkoper aangeeft het spel niet meer te kunnen vinden, is mijns inziens de koop ontbonden.
Ter bevestiging hiervan stuurt koper nog eens zijn rekeningnummer. Als verkoper vervolgens het spel toch vindt, kan eerst gevraagd worden of toezending nog op prijs gesteld wordt.
bamibal
7 jaar geleden
Het gaat hier om een koop tussen particulieren. Daar gelden bijna geen regels voor. Als een koop/verkoop niet naar tevredenheid verloopt, is dat gewoon pech.
SimonV
7 jaar geleden
Je hebt ook als particulier rechten, te vinden in het Burgerlijk Wetboek. Dat je er in sommige situaties niet veel aan hebt (je gaat niet procederen om een product van 20 Euro) maakt het recht niet tot een wassen neus. http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/53198/rechten-tweedehands-artikelen-koopt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen reden om een negatieve review te schrijven. Verkoper heeft zich netjes gedragen.
Vraagt keurig het rekeningnummer om geld terug te storten.
Koper had kunnen mailen: "Bedankt, dan gaat de koop over, ik koop ergens ander wel een ander spelletje" Dat is koop ontbinden.
Nu kan de verkoper gedacht hebben, hoera ik heb het gevonden. Snel versturen, koper alsnog blij maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Min is niet van mij, het antwoord heeft een waardevolle alinea:
"Alleen gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde. Als de verkoper het niet wil, loont het niet de moeite om een proces te beginnen".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@bamibal, helemaal goed.
Burgrlijk Wetboek, Boek 7,
Bijzondere overeenkomsten art 5. Bij koop op afstand moet het gaan om een consumentenkoop, een consument die iets van een bedrijf koopt. Een koopovereenkomst met een particulier via marktplaats valt niet onder de wet koop op afstand.