Is het verboden om een spandoek in het openbaar op te hangen?

http://www.nu.nl/buitenland/4332682/politie-zoekt-personen-grote-foto-van-poetin-brug-new-york-hingen.html

Ik zag dit artikel langs komen. Het gaat hier om Amerika en daar zijn ze vaak wat strenger dan hier. Maar ik vroeg het me af.

Of gaat het niet om het spandoek maar meer omdat er een staatshoofd op staat?

Wat gebeurd er als je zo iets hier doet? En mag het bijvoorbeeld wel als je hem aan je eigen huis hangt?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Erna55
7 jaar geleden
In Nederland zijn spandoeken geregeld in de APV.
Zoals bij deze : http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Reusel-De%20Mierden/165150/165150_1.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HV, het gaat er waarschijnlijk nog meer om dat men niets aan de Manhatten Brug mag bevestigen. In Nederland is men ook niet blij als men wat voor spandoek dan ook aan een openbaar gebouw hangt. Op je eigen balkon zal geen bezwaar zijn, ligt ook aan de afmetingen en de teksten. Het artikel vermeldt maar een gedeelte van het verhaal:
http://www.dagelijksestandaard.nl/2016/10/walgelijk-assad-aanhangers-hangen-spandoek-van-poetin-aan-brug-in-new-york/
Ook de berichtgeving van DDS is tendentieus
De waarheid ligt ergens in het midden, maar wie weet waar het midden is?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb niet het idee dat de dagelijkse standaard nu echt een objectieve krant is. Met woorden als "gelukkig werd..." "te walgelijk" "idioten..." moet je dat dan wel serieus nemen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zegt Joan ook. Tendentieus is daar een wat dure benaming voor. En nee, ik zou DDS even serieus nemen als DS (De Speld): niet.

Antwoorden (1)

Veel gemeenten kennen een heuse spandoekvergunning. Het ophangen zonder een dergelijke vergunning is dus niet toegestaan.
https://gemeente.groningen.nl/spandoekvergunning-aanvragen-of-melden

Los van het vergunningenstelsel heb je in NL ook te maken met de openbare orde, die bijv. in het geding komt wanneer je een spandoek zou ophangen van Hitler. Om die reden kan dan de burgemeester ingrijpen, of de politie.
M.i. is dat ook zo als zo'n spandoek op een vanaf de openbare weg duidelijk zichtbare plaats aan je eigen woning is bevestigd.

Toegevoegd na 10 minuten:
In Amerika is Poetin behoorlijk controversieel. Ik kan me daarom wel voorstellen dat de politie daar nader onderzoek naar gedaan heeft.
Hetzelfde idee heb ik als je in Rotterdam een groot portret van Erdogan zou ophangen bij een Gülenschool. De meningen over dit staatshoofd zijn momenteel zó verdeeld dat ik, als ik ordehandhaver was, graag wilde weten wie dat gedaan zou hebben; gezien de huidige gespannen situatie rondom Turkije/Erdogan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, heel belangrijk, wie zit(ten) erachter