Als ik bezwaar indien bij een bekeuring en ik verlies word het bedrag dan verhoogd?

Hallo, ik heb zojuist (mijn eerste) bekeuring binnen gekregen. Op de foto is te zien dat ik 200 m voor een bord ben waar 70 km/uur op staat. Ook zie je dat mijn remlichten aan zijn. Ik wil een bezwaar indienen omdat naar mijn mening duidelijk is dat ik aan het remmen was omdat ik dit bord zag staan. Nu is mijn vraag als ik een bezwaar in dien en ik verlies wordt het bedrag dan verhoogd? Omdat het gaat over 6 km ( 48 euro ) is het dan misschien niet waard. Maar voor mij (een student) is die 50 euro erg belangrijk....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was 80 km/uur
Erna55
7 jaar geleden
Wat was je snelheid ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik reed 79 km/uur
gvrox
7 jaar geleden
Ik snap het niet, je was 200m VOOR de plaats waar het van 80 naar 70km/u gaat, en je reed 79, dan reed je toch niet te hard ? En kun je echt 200m ver kijken op de foto ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja, dat dacht ik ook al, en ja hij is van achteren gemaakt dus dan zie je dat bord in de verte, maar mijn vraag is als ik het aanklaag, en ik verlies betaal ik dan meer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@manuelaxo, 6km te snel en € 48.-- boete, Dan is er sprake geweest van wegwerkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@manuelaxo, als je geflitst bent kan je sowieso altijd wel bezwaar indienen, want als bijv. de flitspaal of mobiele camera niet geijkt is, dan is de meting onbetrouwbaar en moet de boete worden vernietigd. Deze gegevens (foto's, ijkrapporten etc.) kan je opvragen op grond van de Wet WOB. Er zijn verschillende advocaten gespecialiseerd in het opvragen hiervan. Dat bezwaar doen ze kosteloos. Alleen als je de bezwaarprocedure in een later stadium doorzet, kan je voor kosten komen te staan, maar dan kan je je zaak nog altijd stoppen. Ooit heb ik dat gedaan bij deze.
http://www.meertsrechtspraktijk.nl/verkeersboetes

Het beste antwoord

Nee, het bedrag wordt niet verhoogd.
Bij verlies betaal je niets behalve de boete (maar dat moest toch al).
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Als het is zo als je zegt (en dat neem ik altijd aan) zou ik zeker bezwaar aantekenen.
Als je de boete betaalt, beken je schuld.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Verkeersovertredingen/paginas/voorbeeldbrief-bezwaar-verkeersboetes.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan, alleen... hoe zit dat dan? Bezwaar tegen verkeersboetes heeft geen schorsende werking, je moet dus toch van tevoren betalen. Dan beken je toch geen schuld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Pieter, In de volksmond (en zelfs bij het CJIB) spreekt men altijd van in beroep gaan. De juiste terminologie is: men maakt bezwaar of tekent bezwaar aan.
Je maakt bezwaar tegen een beslissing van een bestuursorgaan bij een ander bestuursorgaan.. Men dient de boete nog NIET te betalen.
1. De OvJ kan de beslissing ongedaan maken.Tegen de administratiekosten kan men geen bezwaar maken.
2. De OvJ vindt het bezwaar onterecht en maakt de beslissing niet ongedaan. Men kan nu in beroep gaan en doet dat via de OvJ van het parket CVOM.
Het beroep wordt pas in behandeling genomen als het volledige boetebedrag is betaald.
De OvJ van het parket CVOM herbeoordeelt. Is uw beroep terecht dan wordt het bedrag terugbetaald.
Vindt de OvJ de redenen van het afwijzen van uw bezwaar wel terecht dan wordt het beroep overgedragen aan de rechtbank.
De mogelijke uitspraken van de rechter zijn: gegrond, deels gegrond of ongegrond.
De verkeersboete wordt vernietigd, verlaagd of gehandhaafd.

Andere antwoorden (1)

als de rechter je vrij spreekt (omdat je bijvoorbeeld niet aan alle bestanddelen voldoet) krijg je helemaal geen boete, maar als je verliest kan de rechter je een hogere boete opleggen, dit hoeft niet altijd zo te zijn.

voor meer informatie hoor ik graag, en dan nog een tip: zoek online naar wetboeken, daarin staat waaraan je moet voldoen voor het kunnen overtreden van wetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
daarin staat waaraan je moet voldoen voor het kunnen overtreden van wetten. :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
min @Student, vrijspraak omdat de verdachte niet aan alle bestanddelen voldeed?
Er is vrijspraak door de rechter, of sepot door de OvJ als er geen wettig of overtuigend bewijs is.
De bestanddelen van de verdachte worden niet bekeken.
fisbel
7 jaar geleden
daarin staat waaraan je moet voldoen voor het kunnen overtreden van wetten. Da's een goeie. Ik overtreed de wet, ik rijd bijvoorbeeld door rood licht. Vervolgens kijk ik in het wetboek waaraan ik moet voldoen voor het (kunnen) overtreden van de wet (......????) En een hogere boete opleggen vanwege het indienen van een bezwaarschrift. Het moet toch niet gekker worden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt wel eens gezegd dat 'elke Nederlander geacht wordt de wet te kennen'. Ik dacht altijd dat dat was omdat onwetendheid geen excuus is voor het overtreden van de wet, m.a.w. dat dit is om te weten waar je je aan moet hóuden. Maar blijkbaar is dat zodat je weet hoe je de wet kunt overtréden? Ja, zo kun je het bekijken natuurlijk. Voor een crimineel is wetskennis waarschijnlijk erg nuttig.
erotisi
7 jaar geleden
Toch lijkt het me wel te kloppen: 'als de rechter je vrij spreekt (omdat je bijvoorbeeld niet aan alle bestanddelen voldoet)' Immers een bestanddeel in het strafrecht is een zinsnede uit een delictsomschrijving. Als je daar niet kunt worden ondergebracht of je daden dan kan er inderdaad vrijspraak volgen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestanddeel_(recht) Wel fout is dat de rechter een hogere boete op kan leggen in geval van een Wet mulder delict (waarvan hier sprake is). Maar vooraleer het bij de rechter komt moet je eerst een administraftief beroep aantekenen bij de OvJ.
:zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_administratiefrechtelijke_handhaving_verkeersvoorschriften#Beroep
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, erotisi, het klopt niet, je gaat Off-topic.
De vier verschillende bestanddelen (zinsneden) zijn termen uit het strafrecht.
http://www.noorlandjuristen.nl/Strafrecht/Bestanddeel/
De vraag gaat over een boete voor een snelheidsovertreding.Een overtreding van 6km/u is geen excessieve snelheidsovertreding maar wordt afgedaan via Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (populair gezegd: de Mulderwet). Er komt bij deze vraag geen letter uit het strafrecht aan te pas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is trouwens niet de verdachte die aan alle bestanddelen moet voldoen, zoals de beantwoorder stelt, maar een delictsomschrijving dient er aan te voldoen.
erotisi
7 jaar geleden
Is de terminologie 'vrijspraak' wel toepasbaar in het administratief beroep?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, de term vrijspraak wordt niet toegepast bij een administratief beroep (bezwaar).
Administratief beroep is een mogelijkheid om in beroep te gaan tegen een beslissing van het bestuursorgaan die de beslissing heeft genomen. (Algemene wet Bestuursrecht).De beslissing kan (deels)gehandhaafd blijven of ongedaan worden gemaakt. Op grond van de wet Mulder (de Wahv) wordt bezwaar gemaakt tegen een beslissing van een bestuursorgaan bij een ander bestuursorgaan: tegen beslissing van bv. de politie bij de Officier van Justitie.
1. De OvJ kan de beslissing ongedaan maken.Tegen de administratiekosten kan men geen bezwaar maken.
2. De OvJ vindt het bezwaar onterecht en draagt het beroep over aan de rechtbank.
De mogelijke uitspraken van de rechter zijn: gegrond, deels gegrond of ongegrond.
De verkeersboete wordt vernietigd, verlaagd of gehandhaafd.