Wat kan ik doen als ik als onderhuurder te veel huur betaal?

Ik woon samen met een collega en mijn beste vriend in een eengezinswoning. De ouders van m'n collega hebben het huis gekocht, en zij betaalt huur aan haar ouders. Ik en die vriend van me huren allebei een kamer in dat huis, en betalen huur aan m'n collega, dus wij zitten in onderhuur.

Alleen nu is het geval dat wij veel te veel huur betalen. Ik had hiervan geen idee toen ik hier ging wonen. Ik heb online een test gedaan, en er kwam uit dat ik maar 270 euro aan huur hoef te betalen, ipv de 350 euro die ik nu betaal. Mijn kamer is 12m2, en er is nog een gezamenlijke woonkamer, badkamer en wc.

Voordat die vriend van me erbij kwam betaalde ik ook 350 per maand aan huur, en toen hij erbij kwam betaalde ik nog steeds 350 euro per maand, net zoals hem. Je zou dan verwachten dat we dan allebei minder zouden betalen, maar nee hoor.

Nu is mijn vraag, wat kan ik hier aan doen? Is er een wetgeving of zoiets voor? Als ik gewoon zou vragen om de huur omlaag te gooien zegt ze toch nee.

Mocht er iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

Mvg. Fabian

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk kan je niets anders doen dan verhuizen of blijven zitten.

Ik geloof namelijk niet dat je een officieel goedgekeurd huurcontract hebt. Er zitten namelijk heel veel regels aan vast. Jij mag bijvoorbeeld niet uit het huis gezet worden. De bank moet goedkeuring gegeven hebben (tenzij haar ouders het huis helemaal bezitten en geen hypotheek hebben).

Ook kan je niet zomaar een bedrag vaststellen voor de huur. Als jij echt een officieel huurcontract hebt zou je huur kunnen laten bepalen door een verhuurbemiddelaar. Als je uiteindelijk minder hoeft te betalen dan kan je collega niet anders dan je voor dat lagere bedrag te laten wonen. En die collega kan je er nooit meer uitkrijgen als jij moeilijk wilt doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Excuses ze kan je er wel uit krijgen als ze dat binnen 9 maanden doet, dat valt dan binnen hospita verhuur.

"Huurders zijn erg goed beschermd in Nederland. Gaat het hier om een onzelfstandig deel van het huis dat jij verhuurt, dan heb je te maken met hospita-verhuur en kun je de huurders zonder opgaaf van reden er binnen 9 maanden uitkrijgen. Na die 9 maanden gelden de gewone huurbeschermingsregels. Gaat het om verhuur van een zelfstandig deel van het huis, dan hebben de huurders van meet af aan verstrekkende huurbescherming."

Toegevoegd na 31 minuten:
Je zou ook zelf je huur vast kunnen stellen. Maar nogmaals dit heeft alleen zin als je een officieel huurcontract hebt. En als je nog binnen de 9 maanden van hospita verhuur zit dan kan ze je er binnen 3 maanden uitgooien.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/10/21/brochure-huur-en-verhuur-kamers-2011-2012.html

Met deze brochure staat een (punten)lijst waarmee je de huurprijs kan berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een te hoge huur moet betalen, dan kan je in beginsel de verhuurder daar zelf op aanspreken. Je hebt blijkbaar met behulp van het puntensysteem de maximale huurprijs berekend. Stuur een brief aan je verhuurder en geef daarin aan dat jij graag de huurprijs zou willen corrigeren. Stuur daarin jouw berekening mee. Er is een standaardformulier voor die puntentelling.

In het beste geval gaat de huurder mee in de berekening.

Maar misschien is er een twistpunt over de berekening. Of weigert de verhuurder helemaal mee te werken. In dat geval kan je naar de huurcommissie toegaan. De huurcommissie kan een bindend uitspraak doen over de maximale huurprijs.

Succes!

(Overigens kunnen dit soort procedures wel degelijk wrijving opleveren met de verhuurders. Aangezien dit de ouders van je huisgenoot zijn kan vervelend worden. Je moet zelf beslissen of je dat voor lief neemt.)

Toegevoegd na 15 minuten:
De opmerking over de hospita in het antwoord hierboven is overigens wel belangrijk!