Mogen ouders hun pasgeboren baby een officiële voornaam geven die gelijk is aan een bestaande achternaam?

Een jaar geleden waren in het NCRV tv programma Recht in de Regio ouders die hun pasgeboren kind de voornaam Johansson wilden geven. Een ambtenaar van de gemeente Meppel weigerde dat, kennelijk op grond van artikel 4 van het Burgerlijk Wetboek. De naam Johansson is namelijk een bestaande achternaam. Ter vergelijking, mijn officiële voornaam is Cornelis. Er zijn ook mensen die Cornelis als achternaam hebben. De oud-burgemeester van Gouda heet Wim Cornelis. Er was een voetballer van GVAV, voorloper van FC Groningen, die Henk Cornelis heette. Er zijn ook mensen met de achternaam Pieter. En ga zo maar door. Hoe ver mag men gaan?

10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Aangezien er met de wetgeving moeilijk een lijn valt te trekken (alleen mogelijk bij opstellen van een lijst in het wetsartikel lijkt mij) lijkt het mij dat de wet, als deze uw argument omschrijft, gebaseerd is op het inzicht van de ambtenaar van de burgerlijke staat. Dit kun je zien als 'Common sense' (gezond verstand) en dus ligt het mogelijk aan de ambtenaar als die zich op de wet beroept naar eigen inzicht.

Waar dit van op toepassing is ligt echt aan de naam zelf, en hoe nauw dit genomen wordt (maakt verschil: klinkt de gewenste voornaam qua toon als een achternaam?)

Ik denk dat ze eerder moeilijk zouden doen (als voorbeeld) over voornamen als Bakker, Mulder, Verbeek en dat soort namen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die regel is er wel, maar geldt voor voornamen die alleen als achternamen in gebruik zijn,. Er zijn ook voornamen die óók als achternaam in gebruik zijn. Zo ken ik iemand die Esther Ester heet (en Ester zonder h bestaat ook als voornaam), mensen die Piet van de achternaam heten, mijn vader had een collega (man) die Sandra van achteren heette, en iemand die Jensen van de voornaam heet.
Achternamen als de Boer, Stallinga en Van der Mei zullen niet worden toegestaan. Het is ter beoordeling van de ambtenaar van de burgerlijke stand of een naam mag of niet.