kun je de gemeent vragen om geen gegevens automatisch te verzenden naar een bepaalde afnemers dat in de basisregistratie staan?

Bij voorbeeld in het geval van fraude of misbruik van gegevens door een bepaalde afnemers? Alsjeblieft heel urgent!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
7 jaar geleden
Welke gegevens worden naar wie gestuurd ? En waarom ?
Zonder verdere toelichting op je situatie is het lastig adviseren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om persoonsgegevens zoals naam achternaam woonplaats BSN etc. Deze gegevens staan in de basis register bij de gemeente en worden naar de afnemers gestuurd automatisch. De afnemers zijn bijvoorbeeld de overheid instanties of de kerk of zorgverzekeraars etcetera.Mijn vraag is: kun je je eigen gemeent vragen om jou persoonlijk
gegevens zoals hierboven genoemd wordt niet te sturen naar een verzkering of naar de kerk of naar een ander instantie bijvoorbeeld wanneer die instantie misbruik maakt van je gegevens. Hopelijk is het nu duidelijk

Het beste antwoord

"De persoonsgegevens in de BRP zijn niet openbaar. De overheid en organisaties zoals de Belastingdienst en pensioenfondsen ontvangen de gegevens uit de BRP. Zij krijgen alleen de gegevens die ze nodig hebben voor hun werk. Bijvoorbeeld om belasting te heffen of om uw pensioen te betalen. Gemeenten gebruiken de gegevens uit de BRP van hun eigen inwoners. Bijvoorbeeld voor de uitgifte van reisdocumenten of voor het verzenden van stemkaarten bij verkiezingen."

"U kunt uw gemeente vragen om uw persoonsgegevens niet te verstrekken aan bepaalde instanties. In dat geval mag de gemeente uw persoonsgegevens niet doorgeven aan sommige organisaties met een maatschappelijke taak. Het gaat dan om:
•de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA),
•organisaties die gezondheidszorg verlenen aan patiënten in een instelling,
•organisaties die gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren.

Overigens worden uw gegevens wel altijd doorgegeven aan organisaties die deze voor een publieke taak nodig hebben, bijvoorbeeld de Belastingdienst."

Toegevoegd na 4 minuten:
In de 2e bron kun je een lijst zien van organisaties die bepaalde gegevens krijgen uit de BRP, de Basisregistratie Personen..

"Hier vindt u een overzicht van typen organisaties die persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) verstrekt krijgen. Per organisatietype kunt u doorklikken naar een lijst van organisaties of groepen organisaties. Via deze lijst heeft u toegang tot de autorisatiebesluiten die op de website van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) zijn gepubliceerd. De niet gepubliceerde autorisatiebesluiten zijn op te vragen bij RvIG. In deze besluiten staat voor elke organisatie of groep organisaties:
•welke persoonsgegevens uit de BRP worden verstrekt,
•met welk doel dit gebeurt,
•hoe de gegevens worden aangeleverd.

Gemeenten
Onderzoeksorganisaties
Gezondheidsorganisaties
Organisaties voor rechtshandhaving en openbare orde
Algemene zorgorganisaties
Jeugdzorgorganisaties
Pensioenorganisaties
Belastingorganisaties
Onderwijsorganisaties
Onroerendgoed registraties
Notariaten
Wegverkeersorganisaties
Overige organisaties"

Antwoord in samenvatting: je kunt de gemeente vragen om gegevens niet te verstrekken aan bepaalde instanties maar dit geldt niet voor instanties die die gegevens voor een publieke taak nodig hebben.
Computoon