Is een flip knife legaal in nederland?

Ik ben erg geintresseerd in messen en vrieg me af of een mes waarbij je op een knopje drukt en dat hij dan uitklapt legaal is of illegaal

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
erotisi
7 jaar geleden
Een flip knife is een stiletto en die is in welke vorm en grootte verboden om in bezit te hebben en te dragen helemaal.

Antwoorden (1)

De wettekst (zie bron 1) is prima te volgen.
Wikipedia (zie bron 2) vat het allemaal mooi samen.

Voor wapencategorieën moet je zijn bij Artikel 2, lid 1 van de wettekst. Zie wapens van categorieën I en IV:
I:
(...)
Categorie I
1°. stiletto’s, valmessen en vlindermessen;
2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
(...)
IV:
1°. blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;
(...)
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Deze wapens zijn verboden tenzij (even makkelijk gezegd) gedragen door vergunninghouders of bevoegd overheidspersoneel (zoals politieagenten).

Of jouw mes aan deze beschrijvingen voldoet is moeilijk te zeggen met alleen maar de beschrijving "flip knife". Maar hier is nog een Wikipedia-artikel over knipmessen (zie bron 3); ik gok dat jouw mes hieronder valt, maar zoals ik zeg het is een gok op basis van jouw omschrijving "flip knife":
Een knipmes of vouwmes is een opvouwbaar mes waarvan het lemmet zijdelings uit het heft kan worden geklapt. Dit kan handmatig (zoals bij een zakmes) of door middel van een drukmechanisme waarbij het lemmet met een druk op een knop of hendel uit het handvat schiet. Het tweede type is eveneens een soort springmes.

Alle automatisch openende messen zijn in Nederland sinds 1 mei 2012 verboden. Tot deze datum waren ze toegestaan tot een lemmetlengte van 9 cm indien de breedte 14 mm of meer was. Onder de 7 cm was de breedte vrij. De messen mochten niet voorzien zijn van een stootplaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Als je doorklikt op de wikipagina zie dat een automatisch knipmes ook wel een stilleto heet. En die is als eerste genoemd als verboden wapenbezit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stiletto_(steekwapen)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Stiletto" is een ietwat vaag begrip (sommige vaste messen heten ook stiletto's), daarom heb ik het begrip vermeden zonder duidelijkere omschrijving :)