Is een vereniging verplicht statuten te hebben?

Ik ben sinds twee jaar lid van een vereniging voor activiteiten. Ik en nog iemand merkt dat er volslagen willekeur is wat betreft de regels. Met de hierachie heeft het te maken of je iets wel of niet mag. Wat voor de een geldt geldt voor de ander niet.

Ik krijg de indruk dat het bestuur gebaat is met chaos en zie ook geen specificaties in de declaraties van het bestuur.
Het word in 1 bedrag op de jaarrekening gezet.

Mijn vraag is of een vereniging verplicht is statuten te hebben en of ik mag vragen naar een specificatie van de declaraties van het bestuur?

Of word dat gezien als een motie van wantrouwen en moet je gewoon blijven vertrouwen op die zogenaamde blauwe ogen?

gr van Gonna

9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als vereniging moet je ingeschreven staat bij de KvK .
Je moet statuten hebben
Je moet een kascommissie hebben
Je moet een bestuur hebben
Nooit vertrouwen op mooie blauwe ogen, hoe vaak hoor niet dat de penningmeester er met de kas vandoor is?
Als je als antwoord krijgt 'Vertrouw je me niet', kan je de vraag terug leggen, 'heb je iets te verbergen dan?'
Een penningmeester hoort een degelijk kasboek bij te houden met hierin duidelijk de in en uitgaven omschreven en dient bonnen te kunnen overleggen.
Als het bestuur onkosten declareert moeten deze ook zij met bonnetjes komen en moeten de noodzaak van hun declaratie kunnen aantonen.

Het beste antwoord

Ja, iedere vereniging moet ze hebben maar zaken als declaraties worden daarin niet genoemd. Statuten bevatten de grote lijn. Allerlei andere zaken zijn meestal uitgewerkt in een huishoudelijk reglement.

Een specificatie vragen van declaraties van het bestuur mag opgevat worden als een motie van wantrouwen, dat kan op een andere manier.. Leden kiezen zelf het bestuur en geven het bestuur daarmee het recht om te besturen binnen de randvoorwaarden van statuten en huishoudelijk reglement. De 'kas' wordt jaarlijks gecontroleerd door de kascontrolecommissie die uit de leden wordt gekozen. De 'jaarstukken' worden voorafgaand aan de jaarlijkse algemene ledenvergadering ter inzage gelegd.

Je hoeft dus niet te vertrouwen op de blauwe ogen en kunt bij meerderheid van stemmen zelfs een bestuur naar huis sturen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Recht op inzage in de onderliggende details (bonnetjes, afschriften, declaraties) heb je niet. Dat is een taak van de controlerende accountant of kascommissie. Je hebt wel recht op inzage in de jaarrekening en het jaarverslag.
Computoon
9 jaar geleden
gonna
9 jaar geleden
Er is geen kascomissie in deze vereniging. Dus hoe kun je zonder motie van wantrouwen iets controleren? De jaarstukken heb ik idd gehad, maar er is niets gespecificeerd, waardoor je niet kan zien wat ze nu precies declareren. vr gr Gonna
Computoon
9 jaar geleden
De kascommissie is wettelijk verplicht als er geen accountantscontrole of raad van commissarissen is (zie BW 2:48) maar ook een accountant controleert in de regel niet bon voor bon (maar werkt met cijferbeoordelingen, verbandscontroles). Zaak is dus dat die commissie er komt. Maar, nogmaals, dan heb je als lid nog geen recht op inzage in de 'bonnetjes'. Ik zou zeggen: attendeer het bestuur op deze wettelijke bepaling, roep (met een vastgesteld aantal leden) een extra vergadering uit en stel jezelf beschikbaar als lid van de kascommissie. Dan kun je met eigen ogen de rechtnatigheid van de stukken vaststellen. (Mocht persoon X dit declareren volgens de regels waarvoor het bestuur gemandateerd is, is de declaratie geautoriseerd door een ander bestuurslid e.d.)
ronron1212
9 jaar geleden
In de jaarrekening hoeft niet alles te worden gespecificeerd wel in de boekhouding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de kascommissie beoordeelt de boekhouding

Andere antwoorden (1)

Ja, als je als vereniging door het leven wilt gaan, dan moet je aan wettelijke eisen voldoen. Zie bijgevoegde link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_(rechtspersoon)
jc54
9 jaar geleden
gonna
9 jaar geleden
Bij jouw link staat dat een vereniging statuten kan hebben, maar dit is niet verplicht.
ronron1212
9 jaar geleden
Ze moeten wel voldoen aan de wettelijke eisen voor administratie dus een declaratie is voorzien van bonnen.