Ik heb op de fiets een aanrijding gehad met een auto, maar ik ben niet verzekerd. Wat nu?

Ik ben met mijn fiets op auto geknald die zijn parkeerplaats achteruitrijdend al had verlaten, maar nog steeds achteruit reed.

Ik kwam de bocht om en zag de auto te laat waardoor ik werd gedwongen om uit te wijken richting de stoep (rechts) waar zij dus bijna tegenaan stonden omdat zij onnodig ver achteruit reden.

De shade aan de auto is een scheurtje van bijna 1cm, en mijn handvat heeft een scheurtje.

Beide schuld erkend, gegevens uitgewisseld en het daarbij gelaten (omdat het niet hun auto was). Nu 3 dagen later willen zij toch de verzekering inschakelen.

Nu weet ik:
(Ik - Fietser)
*Zwakke verkeersdeelnemer.
*Geen roekeloosheid in her spel.
*Plek op de weg was ontnomen (recht).

(Automobilist)
*Voerde een bijzondere manoeuvre uit.
*Reed vrij snel achteruit.
*Geen sprake van overmacht.

- Bij een ongeval met fietsers is de automobilist aansprakelijk voor de schade. 'De Hoge Raad'.

Alleen mijn fiets is verzekerd en ik zelf dus niet.

Wat zijn nu precies mijn rechten? En wat moet ik nu ondernemen?

Please help me out.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
7 jaar geleden
Voor het geval dat jij aansprakelijk bent, wat ik niet verwacht, kun je een gewone aansprakelijkjheidsverzekering voor hebben afgesloten. Maar mocht je geen dergelijke verzekering hebben of je ouders (indien van toepassing) moet je het zelf betalen. Maar zoals gezegd lijkt me dat de auto dat de schade aan de auto zelf moet betalen alsmede jouw handvat. Hoewel een scheurtje in handvat niet al te veel zal kosten, kun je daar wel de autobestuurder voor aanspreken. De autoeigenaar heeft daar een wa verzekering voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Automobilist zit hier helemaal fout, zowel schuld als dat zijn verzekering alle schade aan jou spullen uit zal moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus ik zou mijn deel van het schadeformulier moeten invullen ondanks ik niet verzekerd ben? En de schadekosten zouden dan voor hun zijn?
dudemeister
7 jaar geleden
Wie achteruit rijdt moet voorrang verlenen en je hebt toch een WA verzekering.
Op je strepen staan en nieuwe handvaten claimen.

Antwoorden (1)

Automobilist is schuld want reed achteruit. Schadeformulier invullen en afwachten. Defecte materialen bewaren. Wanneer je al iets laat herstellen dan betalingsbewijs en facturen bewaren. Maak veel foto's van de schade. Hoe gaat het met jezelf?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie schuld heeft is van hieruit niet te bepalen. Iedere zaak heeft twee (verschillende) kanten.
Automobilist is in ieder geval schadeplichtig zolang de fietser niet plotseling uit de lucht is komen vallen.
http://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/voetganger-of-fietser
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelf heb ik geen fysieke problem ervan overgehouden. Zij hebben mij wel een foto gestuurd met nog beschadiging aan de auto, die op dat moment niet opgemerkt/besproken is. Omdat zij daar vaker parkeren heb ik op mijn eigen gemak nog eens naar de schade kunnen kijken, en het vuil (rubber van mijn fiets) eraf kunnen halen. De schade is dus geen blikschade wat wel zo leek op de eerste set foto's. Hiervan heb ik zelf nieuwe fotos gemaakt. Dus ik zou het schadeformulier moeten invullen omdat ik de tweede partij ben als formaliteit? Thankyou
Edraket
7 jaar geleden
Dat lijkt me een goede praktische oplossing. De verzekeraar van de auto heeft dan je personalia en jouw visie op het gebeurde. Die kan dan aan de slag, want jou valt niets te verwijten.
Edraket
7 jaar geleden
Sorry, mijn reactie hoort hogerop thuis, bij de vragensteller en niet bij de antwoordgever.