Mogen andere auto's parkeren bij een bord P deelauto zonder kruis op de straat?

Voor een deelauto heeft de gemeente een blauw P-bord geplaatst. Het witte onderbord luidt: "Deelauto/Wheels4all". Op de straat zijn geen speciale lijnen aangebracht. Is het nu voor andere auto's verboden om hier te parkeren?
Het is zo een beklinkerde parkeerstrook tussen stoep en asfalt. Daarop zijn geen parkeerplekken onderscheiden.
Er is hier overigens geen P-vergunningsplicht of betaald parkeren aan de orde.

Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

Het onderbord maakt het verkeersbord specifiek, dus er is een parkeerplaats gemaakt voor die (categorie) auto, dus daar mag een andere auto niet parkeren. In de gemeente Amsterdam wordt dit soort specifieke parkeerplaatsen in principe altijd afgebakend met witte strepen, vaak ook nog met een kruis, zeker bij onderborden die een specifiek kenteken aangeven zoals bij invalideplaatsen, maar daar gaat ook wel eens iets bij mis.
Het feit dat er bij jou geen parkeerplek is afgebakend waarvoor dit bord geldt maakt de naleving van dit bord-met-onderbord problematisch, dus je hebt zo te horen (wellicht kun je een foto of een streetview-linkje plaatsen?) een punt.

Ik zou contact opnemen met de gemeente met een foto en deze uitleg en vragen of de gemeente stappen wil ondernemen om met behulp van een afbakening van dit parkeervak, zodat:
- de auto(s) in kwestie beter kunnen parkeren,
- het overige verkeer makkelijker deze regel kan naleven,
- de gemeente en/of de politie de maatregel beter kan handhaven.