Moet het kenteken van je auto zichtbaar zijn als het stil staat?

Moet het kenteken van je auto altijd zichtbaar zijn als het stil staat langs de weg?
Tijdens het rijden weet ik dat het moet, maar is dit ook noodzakelijk wanneer de auto stil staat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Antwoorden (5)

Ja, in de wetgeving staat nu eenmaal dat het kenteken goed leesbaar moet zijn en aan de achterzijde niet afgedekt mag worden door een voertuig onderdeel.

Nergens wordt er gesproken dat er voor een stilstaand voertuig een andere regeling geld.

Toegevoegd na 3 uur:
Artikel 41

1 Het is verboden:

b. een motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen enig teken of middel is aangebracht, waardoor de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken wordt bemoeilijkt;
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat moet. Zodra de auto zich op de openbare weg bevind, moet het kenteken zichtbaar en leesbaar zijn. Stil staan of rijdend maakt niet uit. Als de auto op je eigen terrein staat dan hoeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Indien het eigen terrein direct toegankelijk is vanaf de openbare weg (bijvoorbeeld inrit) moet het voertuig ook gekentekend zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de wetgeving staat niet dat het goed leesbaar moet zijn maar dat het kenteken behoorlijk zichtbaar moet zijn. Dat klopt.
Artikel 40 van de wegenverkeerswet 1994
1 Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig of de aanhangwagen aanwezig te zijn. Als het eigen terrein, dus bv de eigen oprit achter de rooilijn ligt hoeft het kenteken niet behoorljk zichtbaar aanwezig te zijn. Kentekens hoeven ook niet behoorlijk zichtbaar te zijn als het eigen terrein waarop het voertuig staat achter of naast het eigen huis ligt, zolang het eigen terrein maar achter de rooilijn ligt.
Rooilijnen zijn de door de overheid vastgestelde grenzen tussen de openbare weg en private gronden. Met eigen terreinen die direct toegankelijk zijn vanaf de openbare weg worden parkeerterreinen of terreinen bedoeld die eigendom zijn van bv hotels, wegrestaurants, supermarkten, of zoals bij Schiphol. Zolang deze dus niet achter een rooilijn liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ieder voertuig waarvoor volgens de Wegenverkeerswet een bepaald kenteken is afgegeven heet en is een "gekentekend voertuig".
Dat heeft niets met zichtbaarheid te maken.
Ook in situaties waarbij het kenteken niet behoorlijk zichtbaar hoeft te zijn, blijft het voertuig een gekentekend voertuig. Niet-gekentekende voertuigen zijn bijvoorbeeld land- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Joan Darc Lees ook even artikel 41 van het wvw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens klopt je opmerking over rooilijn ook niet. Als een terrein niet afgesloten is door enig hekwerk en elkeen van het terrein gebruik kan maken wordt het gezien als openbaar terrein / openbare weg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wordt het hoogtijd uw kennis weer is op te frissen vele wetten zijn in de loop der jaren verandert of door jurispudenties duidelijker geworden. Voor het WVW waar het kentekenregistratie onder valt gaat heeft niets met eigendomsrechten te maken maar met openbaarheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wegenverkeerswet 1994 Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1 1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook artikel 41 even gecopyeerd lid 1 onder B: Artikel 41 1 Het is verboden: b. een motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen enig teken of middel is aangebracht, waardoor de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken wordt bemoeilijkt;
Opsporingsambtenaren moeten ook een op de openbare weg stilstaand voertuig kunnen natrekken (kijken of aan A.P.K en verzekeringsplicht wordt voldaan).
Vandaar dat in geval van stilstaand voertuig ook kenteken zichtbaar moet zijn.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
stilstaan aan de openbare weg dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Komt het belangrijkste: wat is openbare weg? Alle wegen en paden die openstaan voor het verkeer. Dus ook de inrit naar de garage als er geen hekwerk voor zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meneer theod ik geef het op. U mag van mij helemaal gelijk krijgen. Hebben is iets anders.
Officieel wel denk ik maar als het gesneeuwd heeft op je kenteken zul je geen bekeuring krijgen.
Ik zie ook veel motorfietsen staan die een afdekzeil hebben en volgens mij is daar nog nooit iemand voor bekeurd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zonder kenteken mogen auto's de openbare weg niet op. Het kenteken moet daarom altijd zichtbaar zijn. Dit geldt ook voor stilstaande auto's en zelfs als ze op de inrit voor je garage staan op je eigen grondgebied.
Indien de politie langsrijdt en ergens een auto ziet staan zonder kentekens, zijn ze alert...het kan zich nl. bijv. om een gestolen voertuig handelen of een waarvan de APK verlopen is...geen wegenbelasting voor betaald wordt of ander duister zaakje.
Staat dit voertuig op jouw inrit/ grondgebied of zelfs garage en ze zien geen kentekens, dan zullen ze verhaal komen halen en mag je aantonen dat het voertuig is afgemeld bij de RDW.
Alleen als het voertuig is afgemeld voor verkeersdeelname bij de RDW, hoeft het geen kenteken te dragen. Je hebt het kenteken dan laten schorsen en dat kost uiteraard geld, omdat je dan geen wegenbelasting hoeft te betalen en ook geen verzekeringspremie. Dit doe je dan meestal als het voertuig langere tijd stil moet staan. De kosten van zo'n schorsing hangen dan af van de leeftijd van de auto en de situatie.

Verzekeraars registreren echter in de database bij het RDW dat ze een kenteken hebben verzekerd. Het RDW controleert vervolgens of een auto verzekerd is, dat moet hij namelijk zijn, ook als hij langere tijd stilstaat. Indien je hem niet laat schorsen, kost het je dus altijd een boete die steeds meer op kan lopen en die niet mals is! Staat een auto zonder kentekens op de weg, dan moet de eigenaar dus ook aan kunnen tonen dat hij wél verzekerd is en er wegenbelasting voor betaald wordt als het kenteken niet geschorst is.

De politie zal in de regel een voertuig zonder kenteken weg laten slepen en de eigenaar zal dan aan moeten tonen dat het voertuig wel verzekerd is en er wegenbelasting voor betaald wordt, of het kenteken geschorst is bij de RWD.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amc, let op het nuance verschil tussen altijd zichtbaar zijn en behoorlijk zichtbaar zijn.
Neen de auto mag, zelfs zonder kenteken, in de eigen garage staan. Op de eigen oprit/uitrit ook zonder dat het kenteken behoorlijk zichtbaar is, zolang de oprit/uitrit achter de rooilijn ligt.
Daarmee hoeft de auto niet onverzekerd te zijn, misschien liggen de kentekenplaten thuis om diefstal ervan te voorkomen als men lang afwezig is.
Rooilijnen zijn de door de overheid vastgestelde grenzen tussen de openbare weg en private gronden.
Dat is een regel die bij maar zeer weinigen bekend is, zelfs niet bij de ordehandhavers.
Men kan niet van iedere ordehandhaver verlangen dat hij de wet tot in de kleinste details kent. Daar zijn de juristen voor ::)).
Wegslepen uit de eigen garage of oprit/uitrit is helemaal niet aan de orde. De wegsleepregeling is alleen van toepassing zoals genoemd in art 170 van de Wegenverkeerswet 1994.
Artikel 170
1 Tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders tot oplegging van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet, behoort de bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig, indien met het voertuig een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met
a. het belang van de veiligheid op de weg, of
b. het belang van de vrijheid van het verkeer, of
c. het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2016-03-15#HoofdstukX_Artikel170