Als gescheiden vader aansprakelijk gesteld worden voor een rekening van mijn dochter ?

Ik ontving een rekening van mijn oudste dochter, nu 11 jaar oud, van de tandarts, i.v.m. een beugel.
De moeder van mijn kinderen kan deze rekening schijnbaar niet voldoen, maar mij verbaasd het mij ten zeerste dat ik wettelijk volgens het incassobureau mede aansprakelijk ben.
Ik heb niet de zorgplicht, de kinderen wonen bij de moeder, kinderen zijn erkend door mij en heb samen met de moeder het ouderlijk gezag.
Tevens betaal ik maandelijks alimentatie over mijn kinderen.
Volgens de zorgverzekeraar hoef ik geen zorgverzekering af te sluiten voor mijn kinderen, omdat deze het hoofdverblijf hebben bij de moeder.
Nu begrijp ik eruit, dat de moeder een aanvullende verzekering hiervoor nodig heeft gehad om deze kosten te dekken, maar schijnbaar is de moeder niet in staat deze verzekering af te kunnen sluiten.
Tevens was ik niet eens op de hoogte of de moeder wel in staat was om aanvullend verzekerd te zijn.
Helaas is er geen communicatie mogelijk met de moeder, daar deze niet wil communiceren met mij.

Omdat het mijn dochter betreft, vind ik het bedrag te verwaarlozen, maar ik draag alimentatie af, hoef ze wettelijk gezien niet te verzekeren, indien ik hier eerder van op de hoogte was gesteld geworden had ik eventueel verdere mogelijkheden bekeken omtrent aanvullende verzekering en ik word aansprakelijk gesteld voor het volledige bedrag.

Het is dus niet dat ik niet dit bedrag wil betalen, maar de manier waarop dit loopt zit mij dwars.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een erg lastige vraag, ik weet het ook niet. Ik kan me alleen maar voorstellen dat jij wettelijk gezien wel moet betalen gewoon omdat het ook jouw kind is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag ; ik moest echt even zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wet heb jij zorgplicht. Maar aangezien de kinderen toegewezen zijn aan de moeder, volstaat het dat jij alimentatie betaalt. De moeder moet het geld gebruiken voor de kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meningen verschillen hierin, hahaha.
Volgens wetgeving feitelijk niet, indien ik het op een rechtszaak laat komen, dan worden alle aspecten meegenomen, waardoor dus de wet hoogstwaarschijnlijk zal uitpakken in het voordeel van de moeder.
Daarnaast de factuur eens doorgespit, de originele factuur wil ik wel voldoen eventueel, de kosten van de deurwaarder dus echt niet..
Wel erbij gerekend uiteraard..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
let wel op dat bestaande emoties jegens de moeder niet meegenomen worden in jouw afweging tot betalen mijn ervaring is dat je als vader altijd aan het kortste eind trekt

Het beste antwoord

Als jullie een zogenaamd co-ouderschap hebben, en dus beiden financieel verantwoordelijk zijn voor de kinderen, kan er inderdaad in elk geval een deel van die kosten op jou verhaald worden. Ze zijn echter wel aftrekbaar voor de belasting.

Als jou rol beperkt is tot 'alimentatiebetalende' vader zonder rechten of gezag, en moeder ook alle bij de kinderen horende financiele voordelen heeft (zorgbijdrage, kinderbijslag etc), wordt zij uiteraard ook geacht dergelijke kosten - die niet onvoorzien zijn trouwens- te dragen.

Ik zou er in elk geval even contact over opnemen met het ziekenfonds en/of een advocaat die weet hoe dit juridisch allemaal in elkaar zit, want het klinkt als een vrij ingewikkeld verhaal, en ik kan dus alleen maar heel algemene dingen er over zeggen. Uit de bron (jurofoon) maak ik op, dat jij NIET verantwoordelijk bent voor deze kosten.

"De niet-verzorgende ouder, in het geval dat de verzorgende ouder de verzekering heeft gesloten, kan dan niet voor premies worden aangesproken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de kosten die een tandarts of arts maakt bij de behandeling van het kind. "

Maar vraag dat dus voor alle zekerheid even heel goed na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dit idd moet kloppen.
mijn vriendin is gescheiden en heet twee kinderen van die man. die betaald alimentatie en mijn vriendin heeft de zorgplicht.
mijn vriendin heeft zelf weinig/ geen inkomen (maar wel uiteraard de toeslagen) en haar nieuwe man is nu verantwoordelijk gesteld voor de zorgkosten. ze staan ook bij hem op de polis (nooit geweten dat dat uberhaupt mogelijk was!).
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel, ik zie mijn kinderen al 2 jaar niet, staat dus los van de vraag, moeder wilt niet communiceren, heb zelf wel het ouderlijk gezag als de vader, en betaal alimentatie.
We hebben dus geen co-ouderschap..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Navraag gedaan en juridische bijstand zegt dat ik niet verantwoordelijk ben voor deze rekening, maar deurwaarder is een andere mening toegedaan.
Deze wil het gewoon proberen via de rechtbank.
De bijkomende kosten hoef ik niet te voldoen volgens de juridische bijstand, daar ik nooit berichtgeving heb ontvangen omtrent de originele factuur.
Tevens vermeld de advocaat hierin dat de deurwaarder weinig kans van slagen heeft, daar dit gewoon een poging is om geld te ontvangen, niks meer en minder.
De moeder ontvangt zorgtoeslag, dus is deze in zijn geheel aansprakelijk indien er bijkomende kosten zijn.
De moeder had dus overleg kunnen plegen voor een aanvullende verzekering of aan kunnen geven dat deze behandeling bijkomende kosten zou hebben en zodoende vooraf tot een oplossing te komen.
De advocaat weet uit ervaring dat de rechtbank niet meegaat in het verhaal van de deurwaarder.

Andere antwoorden (2)

Het loopt niet fraai, dat klopt.
Normaal gesproken zou er overleg moeten zijn.

Misschien kan je een mediator inschakelen om afspraken over deze verdere kosten te kunnen maken.
Je bent niet zondermeer verplicht dit te betalen.
Maar de huidige situatie (uit de pan rijzende zorgkosten en medische kosten) maken dat een gescheiden vader wel moet. Je kunt heeft die beugel immers nodig.

Dus: op naar de mediator. Voor je dochter ook fijn: Pappa helpt haar. Want ik neem aan dat je verder nogal uit het zicht wordt gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas maar het is niet anders.

Dat er verwikkelingen zijn tussen jou en de moeder van je dochter heeft de tandarts niets mee van doen, jij di4ent betaald te worden, daar jij als co-ouder mede aansprakelijk bent komt de tandarts bij jou aankloppen voor betaling.

Echter na betaling van de kosten heb jij een vordering op je ex, hierdoor sta je een stuk sterker voor een rechter als je een bezoekrecht of volledige zeggenschap van je dochter wilt hebben.