Nee, het mag NIET.

De meeste brommer/scooterverzekeraars hebben tegenwoordig als voorwaarde, dat een 16-jarige NIET verzekerd is, als de verzekering op naam van een ouder of andere 'volwassen' persoon is.

Ook autoverzekeraars zijn tegenwoordig strenger op dit punt; en doen bv regelmatig onderzoek als jongeren ongelukken veroorzaken of de betrokken jongere niet eigenlijk 'regelmatig bestuurder' was. Dit gebeurt vooral als de betrokken auto en typische jongeren auto is (zoals Golf GTI).
tinus1969
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Het is het verstandigst om de brommer te verzekeren op de naam van degene die er het meest op rijdt. Zo bouwt diegene schadevrije jaren op en loop je geen risico dat schade niet vergoed wordt of dat je ineens een extra eigen risico moet betalen.

Omdat ze dan een lagere premie kunnen krijgen willen veel mensen de verzekering op naam van iemand anders afsluiten. Maar dat is niet slim, want je bent dan in sommige gevallen niet verzekerd wanneer er echt wat gebeurt.

Als de verzekeraar vaststelt dat er fraude is gepleegd door de bromfietsverzekering op naam van iemand anders dan de hoofdbestuurder te zetten, dan kan deze weigeren om schade uit te keren. Dat is heel vervelend, vooral wanneer je bijvoorbeeld een zwaar ongeluk hebt veroorzaakt en de kosten heel hoog oplopen. Je kunt dus maar beter eerlijk zijn.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap niet goed hoe ze opeens bij "fraude" komen. Is het dan fraude om de verzekering op iemand anders te laten lopen dan op de hoofdbestuurder? Want... Hoe zit dat dan met leaseauto's? Ik rijd 100% van de kilometers die met mijn auto-van-de-zaak gemaakt worden, maar heb uiteraard niet zelf de verzekering. Wel staat bij de leasemaatschappij geregistreerd wie en wat ik ben uiteraard. Uiteraard is het zelf opbouwen van schadevrije jaren een goede reden voor vraagsteller om op eigen naam te verzekeren, maar waarom de verzekering niet zou uitkeren als hij op naam van iemand anders dan de kentekenhouder staat? Volgens mij loop je dat risico alleen als je de verzekeraar voorliegt over de geboortedatum of het schadeverleden van de berijder. Wat ik de vraagsteller zou adviseren: als je zelf nou gewoon de verzekering afsluit en je ouders de kosten aan jou terug laat betalen is alles veel makkelijker geregeld. Als je via je ouders wilt omdat die goedkoper kunnen verzekeren als ze hun eigen gegevens opgeven: DAT zou fraude zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.independer.nl/autoverzekering/info/service/afsluiten/op-naam-ouders.aspx Auto op naam ouders verzekeren Ben je jonger dan 24 jaar? Dan betaal je vaak meer premie dan een oudere bestuurder. Het lijkt dan aantrekkelijk om je autoverzekering op naam van je ouders af te sluiten. Zij hebben al meer schadevrije jaren opgebouwd, en daarom is de premie voor je ouders vaak goedkoper dan wanneer je de autoverzekering op jouw naam afsluit. Maar helemaal netjes is dat niet. Want hiermee geef je eigenlijk aan dat een van je ouders (en niet jij) de regelmatige bestuurder is van de auto. Maar dat is natuurlijk niet volgens de waarheid. Wat als de verzekeraar erachter komt dat jij de regelmatige bestuurder bent? Eigenlijk fraudeer je dan, en daar kun je natuurlijk een boete voor krijgen. Veel verzekeraars willen mensen met een fraudeverleden niet accepteren. Er is eigenlijk maar een verzekeraar waar je dan nog terecht kunt: Rialto. Maar daar betaal je wel een veel hogere premie. Een verzekeraar kan bijvoorbeeld na een schade ontdekken dat je fraudeert. Dan wordt deze schade waarschijnlijk ook op jou verhaald
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als je via je ouders wilt omdat die goedkoper kunnen verzekeren als ze hun eigen gegevens opgeven: DAT zou fraude zijn." Dat is toch DE reden waarom iemand dat doet. Waarom anders?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onze verzekering doet er niet moeilijk over dat mijn auto op naam van mijn man is verzekerd. En hun weten ook wel dat hij niet gaat rondrijden in mijn roze gebakje
tinus1969
7 jaar geleden
Het is niet alleen onverstandig; het mag niet. Zie mijn antwoord.
redhouse
7 jaar geleden
@dafne91
En dan ga je b.v scheiden na 20 jaar.
Waar zijn de schadevrije jaren?